Volvo S60 D4 Drive-E Automat

Éra naftových pětiválců u Volva pomalu, ale jistě končí, po zkušenosti s novým čtyřválcovým D4 Drive-E už ale víme, že není důvod smutnit. Tenhle v mnoha ohledech revoluční dvoulitr totiž vyšplhal na absolutní naftový vrchol.

Naftový D4 Drive-E je první zástupce zcela nové generace přeplňovaných čtyřválců Volvo. Jak benzinové (T), tak naftové (D) motory mají stejnou dlouhozdvihovou koncepci (vrtání × zdvih 82 × 93,2 mm) i zdvihový objem 1969 cm3,  společný mají dokonce i klikový hřídel, ojnice nebo blok i hlavu z hliníku.

V rámci modernizace dostala řada S60/V60 digitální přístrojovou desku.


Naftový D4 Drive-E se v ceníku zařazuje mezi dva pětiválce (dvoulitrový D3 a D5 s objemem 2,4 l), které však do roku 2015 postupně zcela nahradí další verze tohoto čtyřválce. D4 pracuje s unikátní technologií vstřikování, jejímž základem je common-rail od japonského Densa se vstřikovacím tlakem až 250 MPa, což je mezi osobními automobily rekordní hodnota. Obvyklé maximum se dnes pohybuje kolem 200 MPa. Každý vstřikovač je vybavený technologií adaptivního řízení i-Art, jež je založena na měření okamžitého spalovacího tlaku v každém válci. Spolu s měřením vstřikovacích tlaků dokáže řídicí jednotka v závislosti na okamžitých podmínkách upravovat množství i dobu vstřikované nafty podle skutečné situace ve spalovacím prostoru.

Hlavním smyslem této sofistikované techniky je úspora paliva. A to se opravdu daří. Kombinované hodnoty 4,2 l nafty se nám sice dosáhnout nepodařilo, minimum bylo 5,5 l po okreskách, jezdit ale do šesti litrů není žádný problém. A to jsme si ani neodepírali skvělou dynamiku motoru (181 k a 400 Nm), kterou zajišťuje dvoustupňové přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly. Motor nemá jediné hluché místo, táhne prakticky od volnoběhu až do 5000 ot/min, i ze 160 km/h má stále chuť zrychlovat.

Nově tvarovaná sedadla nabízejí lepší boční oporu.


Spolu s motory Drive-E Volvo zároveň uvedlo zcela nový osmistupňový automat Aisin, který svou rychlostí, inteligencí a kultivovaností překonává dosluhující šestistupňový Geartronic o světelné roky. Ve 130 km/h motor na osmičku točí 1900 ot/min a při ustálené jízdě má okamžitou spotřebu 5,8 l/100 km.

Snad i díky automatu, za který se připlácí 56 000 Kč (tuto investici vřele doporučujeme, stejně jako za bixenonové světlomety s automatickou úpravou světelného kuželu v dálkovém režimu), má S60 s D4 stejné zrychlení na stovku za 7,4 s jako D5 Polestar (230 k/470 Nm). Z hlediska kvality, dynamiky i ceny, jež začíná na 854 300 Kč, o 54 600 Kč výš než za 136k pětiválec D3, je D4 pro S60 optimální volba. Hlavně i s automatem!

Kvůli vysokému víku kufru doporučujeme investovat do parkovacích čidel nebo couvací kamery.

Vydáno: 17. 03. 2014

Autor: Michal Štengl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volvo S60 bazar