Volvo S80 V8 AWD - pohledný bodyguard

Volvo chce kromě stávajících získat i mladší zákazníky, a tak v nové S80 zabalilo tradiční i specifické nové bezpečností funkce do křiklavějšího balení a rozšířilo nabídku motorů o nové jednotky. My jsme testovali S80 s benzínovým osmiválcem.

Myšlenka založit automobilku Volvo, která bude vyrábět automobily z kvalitního švédského železa a bude tedy schopná konkurovat dravým americkým producentů, se zrodila v hlavách pánů Gustava Larsona (technik) a Assara Gabrielssona (tou dobou účetní) v roce 1924. O rok později vznikl první nákres vozu a za dva roky od chvíle, kdy v jedné restauraci ve Stockholmu políbila oba pány múza na čela, se ulicemi hlavního švédského města proháněl první prototyp vozu.

Pohledem laika se příliš nelišil od svých tehdejších konkurentů, design se stal klíčovou kategorií v procesu vývoje vozu až mnohem později. Vývoj spěl dopředu rychlým tempem, ale i v padesátých letech, tedy poválečné éře, tvář vozů Volvo ani vzdáleně nenaznačovala, co přijde v období 1960 - 1990. Z tradičních kulaťoučkých limuzín se v průběhu několika let staly hranaté krabice, jimž se v letech sedmdesátých a osmdesátých přezdívalo švédské tanky (to lze chápat negativně, ale i pozitivně).

Typický zákazník Volva se tehdy nacházel ve středním věku, uctíval tradiční hodnoty, kladl velký důraz na komfort a bezpečnost. To není špatná klientela, ale s rostoucí konkurencí přestávalo cílení na segment zralých a úspěšných stačit. Volvo začalo pošilhávat po mladších zákaznících a svému cíli přizpůsobovat design nových modelů. Designový posun se začal projevovat od počátku devadesátých let, ale zlom nastal až s modelem S40 v roce 2003.

Z poměrně usedlého auta se stal dravě působící dopravní prostředek. Nová S80 svého staršího, ale mnohem menšího sourozence následovala. Přestože už s předchozího modelu vyzařovala snaha designérů oprostit se od ostře řezaných tvarů minulosti, teprve nová generace modelu udělala tlustou čáru za minulostí a nastolila novou éru dynamických tvarů budoucnosti.

Hranaté přední světlomety vystřídaly v nové S80 zaoblené bi-xenonové svítilny, zakulatil se přední i zadní nárazník. Ve srovnání s předchozí generací ,,esosmdesátky" opticky lehce zeštíhlela přední, ale i zadní část. Přes všechny tyto změny nová S80 hrdě nese odkaz svého předchůdce, takže se vůbec nedivte, pokud kolem S80 prodejte bez povšimnutí v domnění, že jde o starší model. To se stane i v lepších rodinách.

Když se však u auta zastavíte, ať už na ulici nebo v showroomu, určitě si pořádně prohlédněte dveře a zavazadlový prostor. Zatímco robustní dveře ve vás zanechají dojem, že si to S80 může rozdat s kýmkoliv a stejně vyhraje, pohled do zavazadelníku může vyvolat jisté rozpaky.

Objemem 480 litrů kufr zaostává za svými německými konkurenty nejméně o 40 ale i 60 litrů, BMW řady 5 a Mercedes-Benz třídy E jsou na tom navíc výrazně lépe i co se týče velikosti vstupního otvoru. V S80 můžete na druhou stranu jednoduše sklopit zadní sedadla.

Skandinávský nábytek

Mnohem lépe než v kufru to vypadá v interiéru. Severský design nabyl v nové esosmdesátce své krystalické podoby, takže celý kokpit působí nesmírně robustním, honosným a přitom jednoduchým dojmem. Pokud bych měl vybrat jedno slovo, které nejlépe charakterizuje palubní desku, řekl bych kus nábytku. A myslím poctivý kus nábytku, žádnou Ikeu (nic proto ní, ale dřevěný nábytek vypadá jinak).

Volvo na materiálech opravdu nešetřilo, vybralo nejlepší měkčené plasty a pečlivě opracované kusy spojilo kvalitními pojidly v jeden harmonický celek. Upřímně říkám, že palubní deska nové S80 patří mezi to nejlepší, co jsem v poslední době viděl. Ve stejném duchu jako palubní deska jsou provedena sedadla. Komfortem odpovídají spíš luxusní pohovce, jsou vyhřívaná i odvětrávaná a mají i celkem slušné boční vedení.

Odvětrávání sedadel pracuje rovnoměrně v sedací oblasti i v oblasti zad, vyhřívání se projeví velmi brzy, takže se dočkáte tepla, i když to máte z domu do práce pouze pár kilometrů. Nová S80 není z těch limuzín, které na vás vysypou hromadu německých nebo anglických slov. Lze sice předpokládat, že majitelům těchto vozů nedělá cizí jazyk problém, ale proč by nemohlo auto prodávané v Česku mluvit česky?

Volvo S80 umí česky dobře. Slovní zásoba sice nestačí na vítězství v literární soutěži, ale bohatě stačí na bezproblémovou komunikaci mezi vozem a řidičem. Vše, co chcete vědět, se dozvíte česky z displeje na přístrojové desce a středové konzole. Neobjevil jsem problémy s diakritikou i gramatika se zdála v pořádku.

Na středové konzole se někdo hodně vyřádil. Tolik tlačítek na tak malém prostoru se často nevidí, i když buďme rádi za ty dary. Známe i horší případy. No a potom, když si s nimi chvíli hrajete, na ovládání si zvyknete. Zvláště ovládání klimatizace řešené velkými otočnými ovladači a třemi tlačítky ve tvaru sedící postavy se mi zdálo velmi jednoduché a intuitivní (stejně řešení najdete i v jiných modelech).

Vnitřní prostor odpovídá vyšší střední třídě, vzadu se sedí pohodlně, místa ovšem mohlo být ještě o něco více u kolen a v oblasti ramen. Nyní nás čeká takový malý technologický blok. Volvo to jsou moderní systémy aktivní a pasivní bezpečnosti dotažené téměř k dokonalosti a v případě nové S80 i některé originální technologie.

Bezpečnost až na prvním místě

Nová S80 například disponuje funkcí měření tepu. Není to ale proto, abyste v čas stihli přivolat pomoc, pokud systém zahlásí arytmii, ale abyste odhalili nepovolanou osobu ve vašem voze. Když vám začne blikat dioda na klíčku, víte, že se ve voze nachází nepovolaná osoba (a nebo si tam hrají vaše děti). Další zajímavá funkce se stará o bezpečnost posádky, správné posádky.

Systém, který se do vozu nastěhoval s aktivním tempomatem, kontroluje vzdálenost vozu od vozidla před vámi a v případě porušení bezpečné vzdálenosti vás na tuto skutečnost upozorní dosti výrazným vizuálním i akustickým signálem a zároveň připraví brzdy na bezpečné brzdění. Systém jsem docenil zejména na dálnici, ale i v kolonách ve městě, kde se může snadno stát, že se ohlédnete a okamžitě přiblížíte víc, než chcete.

Když však na přítomnost systému ve voze zapomenete a z rozjímání vás probudí červeně blikající světlo a ježící siréna, můžete se pořádně leknout. Ale žádný strach, stačí stisk deaktivačního tlačítka a můžete zase rozjímat - pokud nespustíte oči z vozovky. Docela zajímavě si Volvo poradilo s navigačním systémem. Veškeré funkce ovlivňujete dálkovým ovladačem a nebo šikovným joystickem pod volantem.

V S80 také neexistuje, abyste se nepřipoutali. Auto vás na nezapnuté pásy upozorní nejdříve jemně, potom důrazněji a nakonec se naštve a spustí takový kravál, že se připoutáte i kdybyste měli zlomená všechna žebra. A to se týká všech sedadel - jak vpředu, tak vzadu.

Proti proudu (motor)

Jdeme si trochu zajezdit. Co nás potáhne? Zážehový osmiválec s objemem 4,4 litru, který Volvo vyvinulo ve spolupráci s Yamahou. Jednotka má několik zvláštností. Za prvé je uložena napříč, což nejen v segmentu vyšší střední třídy platí za raritu. Chcete-li zastavit takto velký agregát do motorového prostoru, musíte šetřit místem a zmenšovat. Osmiválec se proto chlubí velmi kompaktními rozměry a nízkou hmotností.

Na délku měří jednotka 754 mm a na šířku 635 mm, díky použití hliníku coby stavebního materiálu hlavy válců o bloku motoru se podařilo snížit hmotnost na 190 kg. Tradiční úhel sevření válců 90° se musel zmenšit na 60°, řady válců jsou vzájemně přesazeny o polovinu průměru válce. Změnou úhlu sevření válců se bohužel narušil tradiční klid chodu osmiválce, a tak vibrace tlumí vyvažovací hřídel rotující proti smyslu otáčení klikové hřídele.

Toto opatření bohužel nezabránilo tomu, aby jednotka přišla o podmanivý zvonivý zvuk. V nízkých otáčkách projev osmiválci odpovídá, kdesi v dálce slyšíte příjemné ševelení, vibrace se nekonají. Jak ovšem otáčky rostou, situace se lehce zhoršuje. Kolem 4000 otáček interiér na chvíli prostoupí nepříjemný dunivý zvuk, ve vysokých otáčkách zase motor ztratí kultivovanost osmiválce projevuje se spíše jako čtyřválec...

Hodnoty výkonu a kroutícího momentu jsou však výborné. Agregát dosahuje maximálního výkonu 232 kW v 6000 otáčkách a točivého moment 440 Nm ve 4000 otáčkách. S80 váží přijatelných 1742 kg, se kterými dokáže 315 koní slušně zacvičit. Limuzína vyniká výborným pružným zrychlením a skvělou akcelerací, předjíždění na dálnici i v kopcích, a to dokonce v plném obsazení, nečiní motoru problém.

Dynamické parametry jsou skutečně velmi dobré, uvážíme-li navíc skutečnost, že Volvo dodává osmiválec pouze s pohonem všech kol (dobrá volba). Elektronicky řízený pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex, který automobilka nově nabízí i ve spojení s benzínovým šestiválcem o objemu 3.2 litru, zajišťuje výbornou stabilitu nejen na suchých, ale i vlhkých a zasněžených vozovkách. Pokud máte v náplni práce křižování republiky nebo Evropy, pohon AWD velmi oceníte.

Volvo S80 elegantně tlumí nerovnosti, na čemž má velký podíl podvozek s víceprvkovou zadní nápravou a elektronicky řízenými tlumiči FOUR-C (za příplatek). Vybrat si můžete ze tří režimů - Comfort, Sport a Advanced (seřazeno od nejměkčího po nejtvrdší). Nutno však podotknout, že ani s aktivně řízenými tlumiči S80 nežehlí nerovnosti tak dobře jako třeba BMW řady pět, přesto je odpružení S80 na špičce své kategorie. V zatáčkách se S80 chová klidně, chladnou hlavu si zachovává rovněž ve vysokých rychlostech.

Šestistupňový automat řadí rychle a přesně, nechybuje ani ve vysokých rychlostech, rozjezdech do kopce a sjíždění kopce. Spotřeba se pohybuje okolo 13 litrů. To se ale musíte hodně hlídat. Stačí trochu víc přišlápnout plynový pedál a spotřeba vzroste až na 18 litrů. Ve městě se spotřeba běžně pohybuje na stejné úrovni. Po dotankování do plné nádrže se objevil na displeji kuriózní údaj.

Systém vypočítal, že na 70 litrů benzínu S80 urazí 8410 km. Bylo by krásné, kdyby se jednalo u údaj pravdivý, bohužel šlo o chybu. Počítač si bohužel později uvědomil, že se zmýlil, a dojezd přepočítal. Tentokrát již správně.

Políčeno na nové klienty

Nová S80 od Volva je komfortní a prostorná limuzína s originálním designem, specifickými bezpečnostními funkcemi a silným motorem. Za negativum můžeme považovat hrubý zvuk motoru, přeplácanou středovou konzolu a menší kufr. Proti předchozí generaci však nová S80 udělala obrovský pokrok a díky svěžímu designu si zřejmě najde i nové klienty. Zaslouží si je.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volvo S80 bazar