Volvo V40 T4 Summum: Osobní strážce

Nové Volvo V40 se o svou posádku umí postarat určitě lépe než ochranka o Václava Klause. Dokáže si ji hýčkat luxusem a ochrání ji před větším nebezpečím než před kulkami airsoftové pistole. S motorem T4 navíc i skvěle jezdí.

Volvu, zdá se, přechod do čínských rukou nijak neuškodil, ba právě naopak. Automobilka Geely totiž zajišťuje přísun potřebného kapitálu a Volvu nechává volnou ruku v modelové politice. Poslední novinku představuje typ V40, který vstupuje mezi prémiové automobily nižší střední třídy. Písmeno V je u Volva tradičně vyhrazeno variantě kombi, v případě čtyřicítky však jde o lehce klamavé označení. I samo Volvo o V40 mluví jako o kompaktu. Maximálně by se o něm dalo hovořit jako o polokombi, které zavedlo Audi u pětidveřové varianty A3 Sportback. A právě s ním, s BMW 1, Citroënem DS4, Lexusem CT 200h nebo s Mercedesem-Benz třídy A bude V40 svádět boj o movitější zákazníky.

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Volvo je elegantní a pohledné ze všech stran. Zevnitř však elegantní široké C-sloupky zhoršují výhled vzad.

Ty by měla na první pohled zaujmout elegantním, dynamickým, vyváženým a lehce působícím designem. Na silnici působí V40 jako magnet, za kterým se každý otočí. Bílá barva karoserii vysloveně sluší. Velkou pozornost na sebe ale strhávají i speciální litá kola s aerodynamickým designem, který by měl snižovat odpor vzduchu.

Prémiové kompakty obecně nepatří mezi obry, V40 s délkou 4,37 m a šířkou 1,80 m však překonává nejen hlavní konkurenty, ale i průměr nižší střední třídy. Tedy až na výšku 1,45 m. Kdo by ale čekal, že bude V40 překypovat vnitřním prostorem, tak to ne. V tomto ohledu nevybočuje ze zvyklostí, takže dostatek životního prostoru dopřává jen cestujícím vpředu. Ne že by to bylo vzadu nějaké utrpení, sedadla jsou pohodlná a dobře tvarovaná, jenže s rozvorem 2647 mm se dá ale pracovat efektivněji, pro kolena tu dvakrát moc místa není. Nastupování navíc lehce komplikují docela úzké zadní dveře. Asi nejvíc ale V40 na konkurenci (s výjimkou lexusu) ztrácí v zavazadlovém prostoru. Objem 335 l je hluboko pod průměrem třídy, což platí i o 1032 l se sklopenými zadními opěradly.

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Zavazadlový prostor 335 l není z největších. Má alespoň pravidelný tvar a další úložné prostory pod podlahou.

Vraťme se ale na přední sedadla, kde je nejlépe. To, že Volvo umí dělat stylové, elegantní a hodnotně vypadající interiéry, už dávno víme. I ve V40 se opět setkáváme s tenkou středovou konzolí posetou tlačítky, v nichž už se ale za ty roky, co je Volvo zavedlo, dobře orientujeme. V případě V40 se designéři a inženýři docela odvázali a místo klasických analogových přístrojů dali do V40 TFT displej s virtuálními ukazateli. Řidič si může vybrat ze tří grafik (Elegance, Eco a Performance) lišící se podbarvením i tím, co se zobrazuje. Uprostřed může být buď rychloměr či otáčkoměr, vpravo se střídá ukazatel okamžitého výkonu s otáčkoměrem, vlevo pak teploměr chladicí kapaliny s ekoukazatelem.

Hlavně za tmy je to zajímavé světelné divadlo. Neustálý pohyb různých sloupečků a čárek však časem omrzí a někdy působí nepřehledně. Nočnímu osvětlení interiéru však věnovali u Volva velkou pozornost. Difuzní osvětlení může mít až sedm barev, podsvícena může být dokonce i hlavice řadicí páky (+600 Kč).

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Vysoké ceně vozu odpovídá úroveň materiálů. Elegantní, vzdušný design je zkombinovaný s modernou.

Volvo pečlivě buduje pověst značky zaměřující se na bezpečnost a V40 ji posouvá opět dál, a to jak vysokým hodnocením v Euro NCAP, tak nabídkou asistenčních systémů. Všechny vozy jsou vybaveny systém City Safety 2. generace, který dokáže automatickým brzděním zabránit nehodám ve městě či výrazně zmírnit jejich následky, nově až do rychlosti 50 km/h (1. generace do 30 km/h). Dokoupit si dále můžete systém BLIS monitorující slepý úhel zrcátek, který je ale nově doplněn užitečnou funkcí Křížení cesty s jiným vozidlem (CTA). Tu oceníte při couvání z řady zaparkovaných aut, kdy nevidíte do vozovky. Radary umístěné v zadním nárazníku zachytí přijíždějící vozy již ve vzdálenosti 30 m. Řidič je upozorněn vizuálně na středové konzole, diodou BLIS a zvukovou výstrahou přicházející z reproduktoru na odpovídající straně vozu. K němu si musíte dokoupit parkovací čidla, která jsou vzhledem k nepřehledné karoserii stejně nezbytná.

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Volvo V40 je první sériově vyráběný automobil s airbagem pro chodce.

Adaptivní tempomat ACC se systémem upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění je nově doplněn detekcí chodců. Asistent bdělosti řidiče Driver Alert System varuje vibracemi do volantu při vybočení, korekcemi do řízení se zároveň snaží udržet vozidlo v jízdním pruhu. Jeho součástí je i automatické přepínání dálkových světel a čtení dopravních značek. Kamera sice přečte opravdu každé dopravní značení uložené v paměti a blikáním značky v displeji dokonce i varuje řidiče při překročení rychlosti, bohužel ale nespolupracuje s navigací, takže značka bliká i za křižovatkou nebo při výjezdu z města. Všechny tyto systémy se dají pořídit v balíčku za 49 500 Kč.

V40 je postavena na platformě Fordu Focus třetí generace a náležitě toho využívá. Podvozek focusu totiž patří k tomu absolutně nejlepšímu v nižší střední třídě, a když se k tomu přidá tuhá karoserie, mohli si podvozkáři opravdu vyhrát s naladěním tlumičů, pružin a stabilizátorů tak, aby si zasloužil označení prémiový. Přestože 18" kola V40 sluší a nejsou vysloveně nepohodlná, komfortu i autu víc svědčí 17" disky. Asi bychom se obešli i bez řízení s nastavitelným účinkem posilovače (2300 Kč), standardní verze elektrického serva spolehlivě uspokojí nároky na přesnost a cit. Řízení má sice strmý převod a mezi krajními polohami rejdu je jen 2,5 otáčeky volantu, obrysový průměr otáčení 12 m, odpovídající obřím SUV, ve městě rozhodně nepotěší. Naopak vysoko nad průměr posouvá jízdní vlastnosti V40 systém rozdělování točivého momentu mezi přední hnaná kola, který Ford nazývá TVC.

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Pokud hrozí kolize, řidič je upozorněn výstražným signálem a blikajícím světlem na čelním skle.

V našem případě korigoval 240 Nm od benzinového motoru T4, za nímž se skrývá přeplňovaný čtyřválec Ford EcoBoost, naladěný na 180 k (132 kW). V kombinaci s přesnou a lehce jdoucí šestistupňovou převodovkou zajišťuje vzhledem ke hmotnosti přes 1,4 t odpovídající dynamiku i pružnost při spotřebě mezi 8 a 9 l benzinu, což není úplně nejméně, obzvláště v kontextu s udávanými 5,5 l. Vůbec nejraději bychom asi pod kapotou viděli naftový pětiválec Volvo D3, resp. D4, který je v kombinaci se šestistupňovým automatem a výbavou Summum zatím nejvyšší položkou v ceníku (876 600 Kč). T4 začíná na 650 000 Kč, částku 788 000 Kč za Summum lze dalšími opcemi hravě navýšit přes milion korun. Budeme-li škarohlídi, tak za hezčí focus je to dost. Nicméně lidé jsou ochotni platit podobné peníze třeba i za Audi A3, jehož základ pochází z golfu. A Volvo V40 má mnohem větší styl.

Cena
V40 T4 Summum: 650 000 Kč
Testovaný vůz: 1 019 250 Kč

 Automobily Volvo V40 T4 Summum
Jako základ pro Volvo V40 posloužil Ford Focus 3. generace, od něhož převzalo třeba podvozek. A to je pro řidiče dobrá zpráva.


Vydáno: 19. 11. 2012

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz