Volvo XC60 D5 R-Design Polestar: Švédské kapky

Volvo a softwarové úpravy motoru? Dva zcela odlišné světy se nyní protnuly i v případě modelu XC60. V politicky korektním pojetí švédské značky.

Značka oblíbená klidnými, rozvážnými řidiči se vrhla na "výkonovou optimalizaci" motorů. Za vším stojí spolupráce se závodním týmem Polestar, který připravuje volva pro okruhové závody ve švédském šampionátu cestovních vozů. Nyní tato spolupráce přesáhla již i do běžné produkce.

Křivky parametrů motoru, koho to u vozů Volvo kdy zajímalo? Časy se ale mění, a tak si lze modifikovaný software od Volva nechat instalovat pro současné modely Volvo S/V60, XC60, V70/XC70 a S80 s motory T6 nebo D5, ale i starší verze C30, S40 a V50 s agregátem T5.

 Automobily Volvo XC60 D5 R-Design Polestar

Jejich majitelé sice ani v případě standardní verze nemusí mít pocit, že to nejede, ale lze-li jet ještě rychleji, proč pro to něco neudělat, když cena za tuto úpravu je jen 25 990 Kč. Volvo navíc na takto upravený vůz poskytuje standardní záruku.

Díky úpravě řídicí jednotky lze z motoru D5 vydolovat zvýšením plnicího tlaku turbodmychadla místo 158 kW o 11 více ve shodných 4000/min a točivý moment místo 420 Nm nyní vrcholí 470 Nm. A to v užším pásmu 1750-2250/min, zatímco u standardní verze je tomu v rozmezí 1500-3000/min. Provozní údaje podle Volva odpovídají výchozí verzi, byť akcelerace je subjektivně jistě lepší. V nejvíce využívaných středních otáčkách jde vůz ochotněji za plynem, což může pomoci při předjíždění či tažení těžkých přívěsů, celkově ale nic zásadního nečekejte. Ani pokud náhle prošlápnete plynový pedál, tak XC60 nevystřelí jako americký hot-rod, ale děje se tomu plynule. Trakce je díky pohonu všech kol bezproblémová. Pětiválec D5 má navíc příjemný sytý sportovní zvuk připomínající šestiválce. Přichází jakoby z pozadí a posádku nijak neobtěžuje. Spotřeba se pohybuje okolo 8,8 l/100 km, tedy prakticky stejně jako u dřívějšího testu standardní verze.

 Automobily Volvo XC60 D5 R-Design Polestar
Ergonomie je na úrovni, až na zbytečně malá tlačítka na středové konzole.

Více agility lze získat připlacením 20" kol Cratus s pneumatikami rozměru 255/50 R 20 (22 300 Kč) a výbavou R-Design, s nimiž XC60 působí opticky jaksi rychleji. Příjemným překvapením je fakt, že přes jejich existenci poskytuje odpružení uspokojivý cestovní komfort. Řízení je ale spíše komfortně vláčné. V tomto případě by možná mírná politická nekorektnost neuškodila.

Cena
XC60 D5 R-Design Polestar: 1 209 000 Kč
Testovaný vůz: 1 513 390 Kč

 Automobily Volvo XC60 D5 R-Design Polestar
Dvacetipalcová kola zlepšují agilitu, komfort odpružení je ale stále uspokojivý.


Vydáno: 19. 01. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volvo XC60 bazar