Volvo XC70 3,2 AWD - křižník lehkého terénu

Maximální pohodlí za každé situace. Na dálnici ticho, v terénu ticho, ve městě ticho. I za to se u Volva platí. Test benzinového cross-country pro ty, kteří neřeší ani cenu auta, ani náklady na palivo.

Volvo, to je v očích průměrného motoristy velké kombi. Právě tato kategorie automobilku proslavila a dodnes ji drží nad vodou. Modelová řada velkých kombi V70 je neprodávanějším modelem a švédské provozy jednou naplno, aby uspokojily poptávku v Evropě a zámoří. Za prvních 9 měsíců letošního roku vzniklo přes 70 tisíc těchto kombi. Třetí generace velkého cross-country, které se dnes již zkracuje na XC, je pochopitelně nejvíce žádána s pětiválcovými turbodiesely vlastní konstrukce. Přesto existuje klientela, která v cenové oblasti kolem 1,5 milionu Kč preferuje kultivovanost a sílu před redukcí nákladů na pohonné hmoty.

Statistika registrací na českém trhu potvrzuje předpoklad o dieselovém zaměření českých zákazníků XC70. Ze 103 letos prodaných aut (od ledna do října 2007) bylo jen 7 poháněno benzinovým motorem. Přesto věnujeme druhé setkání s novým Volvem XC70 hlavně řadovému šestiválci. Podrobný test turbodieselu najdete v článku Volvo XC70 D5 - Světlá výška i budoucnost.


 

Šest v řadě a napříč

...řeč je pochopitelně o válcích neskutečně dlouhého motoru. Záměr vměstnat pod kapotu toto mechanické uskupení byl veden snahou po vyrovnání se konkurenci v oblasti výkonu i komfortu. Jenže ve třídě, kde je běžná délka auta mezi 4,7 a 5 m, je standardem klasické uspořádání. Volvo naopak sází na levnější unifikovanou koncepci vše vpředu, kombinovanou s přídavným pohonem zadní nápravy přes spojku Haldex. Jak z toho ven?

Výsledek se objevil už dříve v sedanu S80. Místo běžnější a prostorově snáze zastavitelné vidlicové konstrukce, navrhli motoráři pro vozy Premier Automotive Group řadový motor, který se do Volv a Land Roverů umisťuje přesně mezi kola přední nápravy napříč. Volvo neopomnělo zákazníkům zdůraznit bezpečnostní výhodu: řadový motor napříč je poměrně tenký, a tak v přídi zůstává mnohem více místa pro deformace při nehodě, než by tomu bylo u klasické koncepce s motorem podélně.


 

Náš šestiválec má nečekaně sportovní zvuk, poskytuje vozu mírně nadprůměrnou dynamiku, ale protože trh je zvyklý spíše na kopance silných turbodieselů, ocení jeho plynulý zátah mezi 2000 a 6000 ot./min opravdu jen malá část středoevropských zákazníků. Při běžné jízdě se snadno ručka otáčkoměru pohybuje hluboko pod 2000 ot./min, ale dálniční 130 km/h už znamená i při 6. r.s. téměř 3000 ot./min, což je vzhledem k síle motoru snad až zbytečná opatrnost konstruktérů před rizikem zpomalení ve větších kopcích.

Za komfort se platí. Za komfort bez řazení se taky platí. Šestistupňovému automatu jde řazení spíše průměrně, ale u benzinového motoru není z čeho vybírat, automat je standardem. I tady je cítit, že pohodlí plynulé změny převodu dostalo přednost před rychlým/hektickým/ trhavým pohybem (vyberte si). V některých situacích vás ale tato rozvážnost nemile překvapí. Rychlý kick-down není tak přesvědčivý jak by člověk znalý věci čekal. Rychlost mu nechybí, ale kultivovanost ano.


 

Zápas kultivovaného šestiválce s 1,875 t pohotovostní hmotnosti není žádnou nedělní procházkou. Všechny koně, které máte pod kapotou, se sice při běžné jízdě nezpotí, ale za vyšší pasivní bezpečnost v podobě velké rozpohybované hmoty musíte zkousnout odběr 13,5 l benzinu každých 100 km jízdy. Spotřeba ve městě se bez velkých potíží vyhoupne na 17 l/100 km, naopak dálniční cruising americkými cestovními rychlostmi znamená minimální spotřebu 8,5 l/100 km.

Nový rozměr volného času

Obrovské houpavé kombi s charakterem auta pro volný čas. Maximální pohodlí za každé situace. Na dálnici ticho, v terénu ticho, ve městě ticho. A k tomu navíc špičkový audiosystém za nemálo peněz. To je jen několik poznámek z palubního deníku novinářského XC70 3,2 AWD. Sportovní ambice jsou zadupány do země pomocí image pasivní bezpečnosti. Průjezdy zatáčkami ve vyšších rychlostech bezpečně nepůsobí, ale za to může jen iluze o skutečné nájezdové rychlosti. Vysoké těžiště a hmotnost auta, která připomíná starou dobrou švédskou ocel v kombi řady 240/260, nedokáží překonat adhezní limity i té nejlepší pneumatiky.

V terénu zůstává komfort na prvním místě. Ovladatelnost pak na druhém. Jestli toužíte po nezapomenutelných zážitcích z jízdy čerstvým sněhem, hlubokým blátem nebo písečnou pláží, obraťte se jinam. Jestli chcete komfort za všech okolností a jistotu, že pohon zadní nápravy přispěchá když se dostanete do úzkých, jste na správné adrese.

Třetí cross-country kombinované s číslem 70 povyrostlo a tak ti, kdo přišli na to, že jejich XC90 je zbytečně vysoké, můžou s klidem přesedlat. Růst vnějších rozměrů ale nebyl samoúčelný. Mimo to, že se zvětšil prostor na zadních sedadlech a pro zavazadla, bylo potřeba také držet krok s konkurencí. Audi se totiž nebezpečně přiblížilo hranici luxusního segmentu s délkou nového allroadu 4,933 m!


 

Uvnitř sedmdesátky je moře místa vpředu i vzadu a za sedadly pak zeje ukrutně hranatý zavazadelník s přísně rovnou podlahou a dalšími schránkami pod dvěma falešnými dny. Ta mohou v nejnovější generaci za plochý zavazadlový objem.

Manévrovací schopnosti se díky rozvoru 2815 mm a délce 4838 mm dostávají na limit dnešních parkovacích domů v centrech měst. Současně s tím se dostavuje ztráta sportovní lehkosti předchozího XC70. Nepřehledná karoserie je sice obehnána plasty, ale drobná poškození jistě příjdou. Pochválit musíme velké zadní sklo i plochu, kterou dokáže udržet jediný stěrač čistou. Problém známý i z jiných aut - silný A-sloupek - setrvává, zejména když jste zvyklí na vyšší polohu za volantem. Ve Volvu ji totiž díky velkým rozsahům nastavení sedadel jistě dosáhnete!

Stejně jako je cenovka Audi Q7 blízko ceně allroadu, je také cena XC70 blízko XC90. Na rozdíl od Audi je velké SUV u Volva se stejným motorem dražší. Dobrodružné povahy asi přeci jen zůstanou u sedmdesátky. Komfort a bezpečnost totiž v tomto balení nabízí o sekundu lepší akceleraci na stovku a o poznání lepší ovladatelnost na silnici i mimo ni.

První cena vozu1.299.000,-Kč (D5 136 kW 6M Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací1.389.000,-Kč (3,2 175 kW 6A Kinetic)
Základní cena testovaného vozu1.567.000,-Kč (3,2 175 kW 6A Summum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.674.000,-Kč (3,2 175 kW 6A Summum)

Plusy

  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Zpracování interiéru
  • Drobné užitečné nápady
  • Jízdní pohodlí za všech okolností

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Pomalu řadící automat
  • Malý kontakt řidiče s vozem

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volvo XC90 bazar