Volvo XC70 D5: Jistota, nebo loterie?

Dlouhodobě testované ojeté Volvo XC70 dosáhlo hranice 180 000 km, a tak jsme se vydali do servisu: kromě „velké“ prohlídky nás čekala výměna rozvodů a došlo i na brzdy. A to není nikdy zrovna výhra...

Nám svěřené Volvo XC70 D5 je překvapivě zachovalý exemplář, který během pěti let ve firemních službách (majitelem byla leasingová společnost) najezdil 170 000 km.

Auto je zachovalé, hlavně interiér vypadá jako nový a svědčí o solidním uživateli, který si vozu za původní cenu 1,3 milionu korun vážil. Výhodou takového kousku, který Volvo podobně jako další (i neprémiové) značky nabízí v rámci programu prověřených ojetin (v tomto případě Volvo Selekt), je kromě záruky třeba i fakt, že byl pravidelně servisován ve značkovém servisu.

Elegantní i praktická XC70 je žádaná jako nová i jako ojetá.


Otázka pro nás jako hypotetické majitele vysněného luxusního kombi, které lze pořídit za cenu základní naftové octavie (konkrétně za 429 000 Kč včetně DPH), zněla: kolik stojí provoz? Nebude spotřeba příliš vysoká, ať už díky komfortu pětiválce, samočinné převodovky a pohonu všech kol anebo prostě jen kvůli stáří vozu? A na kolik přijde servis, zvláště když výrobce doporučuje při 180 000 km výměnu rozvodů?

Importér Volva řeší stejný problém jako řada dalších firem: jakmile skončí záruka, jezdí čeští zákazníci do neautorizovaných opraven. A je v zásadě jedno, jestli si koupili běžnou škodovku, výlučnější mazdu nebo luxusní audi. Aby přesvědčili uživatele o tom, že pravidelné návštěvy značkového servisu nemusí být nepřijatelně drahé a naopak přinášejí větší jistotu bezproblémového provozu, zlevnili u Volva náhradní díly pro vozy starší čtyř let.

Důkazem kvality testovaného volva je perfektně zachovalý interiér.


A jak se to vše projevilo u námi zkoušené, ve značkovém servisu pravidelně udržované „sedmdesátky“? V první řadě v tom, že kromě tekoucí nádržky ostřikovačů neměla za celou dobu půlročního testu žádný technický problém. Nádržku opravili v rámci již zmíněné záruky a auto sloužilo jako nové. Motor si nebral olej, i jeho drsnějšímu chodu a liknavější převodovce jsme přivykli. Jaké bylo ale naše překvapení po výměně olejových náplní a rozvodů: celé pohonné ústrojí doslova ožilo. Motor ztichl a „automat“ řadil bez rázů, což dokládá, že nepromeškat servisní interval, zvláště když je po třiceti tisících kilometrů, se rozhodně vyplatí.

Servisní náklady hodnotíme jako vyšší, po slevě na pětileté auto ale odpovídají autům nižší střední až střední třídy. „Malá“ prohlídka po 30 000 km se vejde do 6000 Kč (bez pylového filtru), „velká“ vyjde na 10 000 Kč. Za rozvody u pětiválce však technikům necháte třináct tisíc korun.

Ani po pěti letech si vůz nebral olej, za 10 000 km jsme nedolili ani kapku.


V našem případě se ukázalo, že návštěva servisu už nemusí být jen pastí na peníze, ale že o zákazníka bojuje jak neznačková dílna, tak autorizovaný servis. Ten pochopitelně zůstává i nadále dražší, jeho výhodou je ale větší komfort a pravděpodobnost, že provoz vašeho vozu zůstane bezproblémový i po další desetitisíce kilometrů.

Značkový servis: Ano, či ne?

Luxusní Volvo XC70 je příklad auta, u něhož majitelé řeší zásadní otázku: má smysl s pětiletým vozem zůstávat ve značkovém servisu? Diagnostiku by lepší dílny měly mít stejnou, a tak stačí najít zručného mechanika, který má zkušenost s danou značkou. „V tom je ale úskalí,“ vysvětluje technický ředitel Volvo Průhonice Martin Pouch. „Konkrétně Volvo nezná každý, a tak se banální oprava protáhne i prodraží. Máme zákazníka, který za výměnu převodovky zaplatil u jistého garážmistra víc, než by stála u nás. Naši mechanici opravují volva i dvacet let a to je znát. Nemluvě o absenci skladových zásob: u nás máte mnohem větší jistotu, že oprava bude nejen kvalitní, ale i rychlá.“ Alternativních opraven je ovšem hodně a majitel si může vybírat. „Konkrétně u Volva je však problémem menší množství druhovýrobních dílů,“ přiznává šéf servisu.

Ceny na úrovni aut o třídu níž

Provoz luxusní ojetiny vás nemusí zruinovat. U vozu této velikosti, navíc pětiválce se samočinnou převodovkou a pohonem všech kol, samozřejmě musíte počítat s jistými investicemi. Volvo však snížilo ceny servisních úkonů u starších modelů podle stáří o 15 až 25 procent, momentálně probíhá i akce zvýhodňující i náročnou výměnu rozvodů. Za prohlídky po 150 a 210 000 km zaplatíte 5 948 Kč, servis po 180 000 km vyjde na 13 792 Kč. Výměna rozvodů včetně vodního čerpadla přišla na 12 830 Kč.

To jsou částky na úrovni dvoulitrových turbodieselů střední třídy. A jak dopadl „náš“ vůz v servisu? Měli jsme „štěstí“, auto potřebovalo i výměnu předních kotoučů, a tak můžeme srovnat více servisních úkonů. Oprava ve Volvo Průhonice stála 36 649 korun (velký servis vč. výměny oleje v převodovce, rozvody, brzdy). Bosch Car Service nám v předběžné kalkulaci slíbil 26 594 Kč. Ani to není žádná láce, ale rozdíl je značný. Je na každém, aby posoudil, zda stojí za jistotu, kterou slibují značkové servisy: tedy že oprava bude z prvotřídních dílů, specialisté odhalí případné další problémy a je u nich větší pravděpodobnost rychlé opravy. Což jsme sami drobnou zkouškou potvrdili: nenahlášené brzdy byly skladem, a tak servisní úkony netrvaly déle než pět hodin.

V rámci testu jsme dopředu nenahlásili sjeté kotouče. Byly skladem a oprava proběhla rychle.

Vydáno: 29. 04. 2014

Autor: Michael Kudela, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volvo XC70 bazar