VW CrossPolo - Z touhy líbit se

V městské prérii přitahují toužebné pohledy více vystrčená lýtka, ale předtím, než se podíváte do ceníku CrossPola, doporučujeme pořádně se nadechnout...

Volkswagen CrossPolo vyzdvihuje formu nad funkčností. V módním průmyslu věc triviální, v automobilovém světě stále častější. Můžete jim proto opovrhovat nebo mávnout rukou, ale je proto opravdu špatné? Ano? Tak proč obdivujete botičky na vysokém podpatku, které jsou praktické jako deštník při seskoku z letadla? Odpověď je jednoduchá - záleží na tom, koho nosí, respektive v našem případě, kdo bude sedět za volantem.

Když se na vás hodí popis ,,tuctový chlap s pupkem" a vystoupíte z pomerančového angličáku VW, patrně se nevyhnete polemice o sexuální orientaci, nebo že jste zabavili auto své partnerce. Profil CrossPola a jeho majitele je prostě evidentní - strefuje se do vkusu lidí, kteří rozmazlují vlastní identitu moderními ozdobami. Volkswagen se ani netají tím, že je staví pro mladší generaci a ženy na základě úspěchu předchůdce Polo Fun, který měl původně vzniknout v počtu asi 5000 jednotek. Ve skutečnosti prodal koncern VW trojnásobek. Záměr nabídnout lifestylové auto s atraktivním zevnějškem připomínajícím modely SUV vyšel dokonce tak dobře, že Wolfsburg má dnes celou rodinu kříženců. Recept je prostý. Běžné Polo zvednete o 15 milimetrů, aby se do podběhů vešly přitažlivé 17palcové disky BBS, spodní partie schováte za odhodlaně vypadající sadu plastových nástavců, přidáte bohatou výbavu a povoláte odborníky na míchání barevných odstínů. Nezapomeňte na nějaké viditelné místo dopsat dobrodružně znějící jméno a máte auto, za kterým se otočí půlka ulice. Zdá se nám to, anebo má marketingové oddělení předplacené časopisy o tuningu.

 

CrossPolo se vytáhlo do výšky o 70 mm, v interiéru ovšem více místa nehledejte (změna jde na vrub větším kolům, prodlouženým pružinám a stříbrně lakovaným ližinám montovaným bez příplatku). Přesto budete do vozu usedat s větším potěšením než řidiči obyčejného Pola. Účelný ale nudný černý vnitřek původního vozu dostal šťávu v podobě předních sportovních sedadel, chromovaných rámečků na přístrojovém panelu, hliníkových pedálů a spoustou barevného čalounění sladěného se speciálním lakem magma. Ohromující je volant: čtyři aluminiová ramena a perforovaná kůže s oranžovými švy vypadají tak kvalitně, že byste byli ochotni odpřísáhnout, že na jeho výrobu dohlíží někdo od Audi. Podobné materiály najdete také na ruční brzdě a řadicí páce, která na hlavici nese nápis Cross. Na místo řidiče si díky výškově stavitelnému sedadlu a velmi dobrému rozsahu nastavení volantu (ve dvou osách) najde pohodlnou pozici i pořádný kus masa a kostí, což lze aplikovat také na místo spolujezdce, ale vzadu taková situace zkomplikuje život pasažérům s delšími nohami, zadní lavice totiž není posuvná. Lze ji alespoň asymetricky sklápět a zvětšit tak průměrný objem zavazadlového prostoru z 270 na 1030 litrů. Musíte nejdříve sklopit sedáky a pak opěradla, ani tak ovšem nevytvoříte zcela rovnou podlahu.

Jak jste určitě správně pochopili, podpatky se do lesa nehodí a CrossPolo nemá pohon všech kol. Proč by jej vlastně mělo mít, když naprostá většina majitelů SUV s drahou technikou kouká na kopce z dálnic jen koutkem oka a připojení pohonu druhé nápravy vyzkouší párkrát za rok na parkovišti u sjezdovky. Ne že by pohledný Volkswagen nepokořil nástrahy zaprášené zkratky mezi silnicí II. třídy a chalupou, ale to bude pro CrossPolo to nejdivočejší safari. Raději si povídá s asfaltem, i když ne vždycky rozumí tomu, co říká. Může za to nevýrazná ovladatelnost. Dlouhé pružiny a tlumiče nedokážou kontrolovat pohyby karoserie a využít kontaktní plochu širokých pneumatik o rozměru 215/40, na druhou stranu auto jezdí lépe než očekáváte. Jistě, nedotáčivost se ozve vždy o něco dříve než byste předpokládali, ale vyšší světlá výška dokáže dobře pohlcovat větší nerovnosti. Více opatrnosti vyžadují pouze krátké příčné vlny v zatáčce. Na ovládání volantu, pedálů a řadicí páky potřebujete minimum úsilí, takže kdo touží po mechanické vazbě, bude zklamán. Až na přehnaně přeposilované řízení v nízké rychlosti však nemáte dojem, že se k vám dostávají uměle vygenerované informace, ale lehké a přesné zprávy.

Největší slabinu ukrývá náš společník mezi předními koly. CrossPolo vybavené koncernovým zážehovým tříválcem o objemu 1,2 l (v silnější specifikaci 47 kW) není tak špatný, aby vás obtěžoval svým ,,třídobým" drnkáním, na to ho Volkswagen docela úspěšně utlumil, ale jeho výkon na předních kolech je hodně letargický. V městské aglomeraci si toho ani nevšimnete, jeho potenciál úspěšně maskuje dobře odstupňovaná manuální převodovka, ale mimo město a na dálnici jej velice brzy načapáte, jak nestíhá sledovat povely vaší pravé nohy. Udržet jej v tempu znamená blíže seznámit svou pravou ruku s řadicí pákou, daleko jednodušší však bude připlatit si 12 800 Kč za čtrnáctistovku o výkonu 59 kW (80 k), nebo se podívat na celkem bohatou nabídku dalších agregátů. Na druhou stranu není náročný u čerpací stanice. Volkswagen uvádí, že ve městě potřebuje 7,9 l benzinu na 100 km, nám se podařilo jezdit za rovných 7,0 l. V průměru (s vysokým podílem města a dálnice) se stravovací návyky CrossPola pohybovaly kolem šesti litrů naturalu.

Závěr

CrossPolo (Polo) konečně dostalo vzhled, se kterým může soupeřit s italskými miniauty, takže nakonec vás nebude mrzet, že tříválcový motor nestačí uspokojit touhu ani po průměrné dynamice. Malý Volkswagen je velice příjemný na ovládání a za jeho volantem budete vypadat stylově, v občance byste ovšem měli mít nějaké svěží datum narození, jinak vám hrozí pomluvy. Připravte se, že vaše peněženka bude nehorázně krvácet, protože námi testovaný model stojí v základu 442 300 Kč a několika dalšími prvky příplatkové výbavy se cena vyšplhala na těžko akceptovatelných 496 100 Kč. To je suma, kterou opravdu zaplatí jen člověk vystavený silnému tlaku módního diktátu.

Plusy:

  • vysoká kvalita zpracování
  • zajímavý design
  • prostor na předních sedadlech
  • přesné řízení

Minusy

  • vyšší náklony karoserie
  • líný motor
  • nedostatečná variabilita zavazadelníku
  • vysoká cena
První cena vozu272.500,- (1.2 44 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací313.600,- (1.2 47 kW Comfortline)
Základní cena testovaného vozu442.300,- (1.2 47 kW CrossPolo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků496 100,- (1.2 47 kW CrossPolo)

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Polo bazar