VW Eos 2.0 FSI - Sunrise cup

Nemít u vozu nižší střední třídy v nabídce verzi coupé-cabriolet je v Evropě pomalu ostuda. Jak ve podařilo konzervativnímu Volkswagenu vyrobit emoce a svobodu prostoru na platformě blízké Golfu a Jettě?

Eos je o necelých 20 cm delší než Golf a má i delší rozvor - přesto působí i ve verzi kupé štíhleji a sportovněji. Za vcelku ladné a atraktivní křivky vděčí vůz pětidílné střeše, kterou Volkswagen pojmenoval CSC. Na první pohled jsou vidět dvě odlišnosti oproti konkurenci: Složená střecha nezabírá tolik místa, takže ,,batoh" na zádi není tak mohutný, jako u Peugeotu nebo Opelu. Ještě podstatnější jsou ale relativně krátké A sloupky, díky kterým je v autě s otevřenou střechou rázem více místa a snadnější je také nastupování a vystupování.

Eos se také jako jediný CC model pyšní střešním oknem, jehož vyklopení a odsunutí může být zároveň první fází skládání celé střechy. Oba boční podélné díly střechy přitom zůstávají celistvé a přispívají tak i k větší tuhosti karoserie. Výsledkem je střecha, jejíž estetická hodnota je v příjemném souladu s praktičností. Oproti výrobcem udávaných 25 vteřinám nám změna trvala o pět vteřin déle.

V interiéru, který nese v přední části znaky Golfu, Golfu Plus i Passatu, najdou solidní pohodlí jen cestující na předních sedadlech. Oželí-li posádka praktický vyjímatelný deflektor a uvolní zadní sedadla, budou zbývající dva pasažéři trpět nejen nedostatkem místa pro kolena, ale i vzdušnými víry kolem hlav. S nataženou střechou pak kupodivu nejsou větší problémy s místem pro hlavu a to ani vzadu.

Zavazadelník eosu není rozdělen pro konkurenci typickou vymezovací roletkou, ale mohutnou plastovou ,,jeskyní". Její nevýhodou je malá šířka, výhodou větší šířka - výsledkem je 205 litrů pro zavazadla se složenou střechou a 380 litrů ve verzi kupé. Sice nechybí průvlak mezi zadními sedadly, oproti například 248/534 litrům u Fordu Focus CC jde ovšem jen o průměrnou hodnotu.

Nalezení optimální pozice za volantem je otázkou sekund, výhled dozadu je ale ztížen vysokou zádí. Jízda s eosem je potvrzením odlišnosti od Golfu - naladění podvozku je spíše komfortní a odpružení dobře absorbuje nerovnosti. Největším překvapením je přitom relativní tuhost karoserie, která sice dává ve verzi cabrio znát absenci střechy, kroucení je ovšem méně znatelné než u konkurence.

Dvoulitrový zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním FSI je s výkonem 110 kW pro tento vůz zjevně ideální volbou. Slabší benzínový agregát by si s relativně těžkým vozem poradil jen za cenu častého vytáčení, turbodiesel je relativně drahý a nelze přeslechnout jeho klapot, což se k otevřenému vozu jaksi nehodí. Námi testovaný dvoulitr vynikal především klidným během a při spíše výletním tempu i rozumnou spotřebou okolo 8 l/100 km. Bohužel při vyšší zátěži motoru spotřeba rychle roste až k 12 litrům. Lineární průběh výkonu vyhovoval charakteru podvozku i citlivěji naladěnému ESP. Šestistupňová manuální převodovka je velmi přesná a díky pružnosti motoru není ani potřeba často podřazovat.

První cena vozu688.800,- (1.6 FSI 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací737.100,- (2.0 FSI 110 kW)
Základní cena testovaného vozu737.100,- (2.0 FSI 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků848.500,- (2.0 FSI 110 kW)

Plusy:

  • střecha - tuhost a střešní okno
  • komfortněji naladěný podvozek
  • automatická distribuce teplého vzduchu při stažené střeše
  • design

Minusy

  • malý zavazadelník - ve verzi kupé překáží plastový kryt
  • místo na zadních sedadlech

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Eos bazar