VW Golf 1,9 TDI - Auf Wiedersehen

Jeho start si Volkswagen za rámeček asi nedá, ale závěr kariéry je ukázkový. V čem tkví síla páté generace Golfu pět let po zahájení prodeje?

Asi to vypadá zvláštně testovat model ve chvíli, kdy už znáte téměř vše o jeho nástupci, ale přesto jsme do toho šli. Kritiků bestselleru značky VW je nejen na internetových fórech mnoho, ale zákazníci jakoby na všechny ty řeči, nebo snad zkušenostmi ověřené skutečnosti nedali. Současný Golf se přes své morální stáří celkem dobře prodává a suverénně vede v Evropě svou velikostní třídu. V čem se vlastně liší od konkurentů, kteří jej už desítky let chtějí o výsadní postavení připravit?

Detaily, které potěší

Konzervativní vzhled, ortodoxní motory TDI PD a jednoduše, až chladně, zařízený interiér. Tak nějak vypadá charakteristika v Evropě tolik žádaného i když výběhového typu Golfu. Než stručně shrneme popis všeobecně známých poznatků, dáváme k dobru několik charakteristik, které by měly odpovědět na otázku z úvodu článku.

Na první pohled si jich asi nevšimnete, při prvních testovací jízdě vás na některé možná prodejce upozorní, ale většinu z nich objevíte až po delším používání, nebo přesednutí do jiného auta. Řeč je o odlišnostech, které zpříjemňují život v Golfu a opravňují VW žádat za Golf více peněz než kolik chce konkurence.V mnoha případech jde o maličkosti, které nestojí skoro nic, ale jsou tu jen proto, že to někoho napadlo. U některých detailů jde o zvýšení dodávané hodnoty za cenu relativně složitého konstrukčního opatření.

Čeština

Do první skupiny patří palubní počítač, který pro český trh zvládá také český jazyk. Z přímých konkurentů se může podobnou funkcí chlubit mimo Škody jen několik málo značek, mezi nimi je mj. Volvo. Přitom stačí vyrobit jednu další mutaci sady zobrazovaných pokynů a informací a starat se o to, aby vozy určené pro český trh měly to správné nastavení.

Ergonomie

Zůstaneme-li na předních místech, je nutné vyzdvihnout rozměry (délka sedáku 510 mm, opěradla 640 mm) a rozsahy nastavení standardních sedadel. Jejich vzhled ani potahová látka nepůsobí kdovíjak luxusně, ale z ergonomického hlediska jde i dnes o špičku, která vyhoví většině populace.

Mačkání měkčeného

Měkčený plast na přístrojové desce dnes už patří k legendárním měřítkům subjektivně vnímané kvality dnešních vozů. Volkswagen byl jednou ze značek, které závody v mačkání plastů odstartovaly, a dodnes v tomto pro někoho zcela bezvýznamném kriteriu umí držet krok s mnohem mladší konkurencí. Ale není to jen o měkkosti plastu! Jen málokdo si bude na místě řidiče stěžovat na kontakt pravého kolena s rohem středové konzoly a vnitřní šířka ve výši loktů (1470 mm vpředu a 1480 mm vzadu) je stále jednou z nejlepších ve třídě.

Ventilace

Uprostřed přístrojové desky je vedle standardní sady výdechů ještě jeden centrální difuzní, pro bezprůvanovou plynulou ventilaci prostoru pro posádku. Stejně jako další čtyři jej lze zcela uzavřít.

Společně s klimatizací a loketní opěrkou dostáváte automaticky dvojici výdechů ve středové konzole pro cestující na zadním sedadle. Prvek, zvyšující komfort cestování, je i dnes v nižší střední třídě spíše výjimkou a našli bychom i případy vozů střední třídy, které jej dosud nenabízí.

Zvuk

Standardní audiosoustava (s CD a MP3 přehrávačem) sice obsahuje obvyklé 4 reproduktory, ale za 5.200,-Kč dostanete lepší rádio RCD 300 a 8 reproduktorů. Za 15.400,-Kč můžete mít navíc měnič na 6 CD a 10 reproduktorový sound systém. 6 reproduktorů v přední části plní svou funkci perfektně, i když navenek se v interiéru mnoho nezměnilo.

Robustnost

Robustní konstrukce dílů, se kterými přicházíte do kontaktu, přesvědčuje o robustnosti stavby auta a má dozajista vzbudit dojem nezničitelnosti. Nikdo není dokonalý, a tak dnes už je jasné, že Golf V nevybočuje svou spolehlivostí z německého průměru, který na ten japonský stále ztrácí několik procent. Precizní zpracování plastů, přesně vyrobené díly bez otřepů, hladké spoje a tuhé dveřní výplně dají snadno zapomenout na nějakou tu neplánovanou návštěvu servisu. U vnímání kvality auta jsou důležité pocity. Lidé, kteří tráví čas v interiéru Golfu, jsou převážně kladně naladěni, i když umělecké krásy nebo nápaditosti zrovna tento interiér mnoho nepobral.

Konstatování již známého

Jedním z nejkritičtějších okamžiků, které mnohdy odrazují zákazníky od koupě Golfu, je projev vznětových motorů. V našem voze byl notoricky známý a velmi rozšířený motor 1,9 TDI PD se vstřikováním systému čerpadlo-tryska s piezoelektrickými vstřikovači. Jeho cena a parametry z něj dělají rozumnou volbu pro ty, kdož nedají na naftu dopustit. Výkon ani točivý moment mu při běžné ani rychlejší dálniční jízdě neschází, reálně dosahovaná spotřeba (4,9 l/100 km při rychlosti 100 km/h a 5,9 l/100 km při rychlosti 130 km/h) i po letech na trhu dokáže soupeřit s objemově menšími konkurenty a to ani nemusíte platit navíc za ještě úspornější verzi BlueMotion. Kamenem úrazu je zvuk motoru pod zatížením a vibrace, které obtěžují i při standardních 2000 ot./min.

Na obranu Volkswagenu přidáváme poznatek, že naladění uložení tohoto motoru i jeho odhlučnění je z koncernových vozů v Golfu relativně nejlepší. Octavia závidí.

Jízdní vlastnosti jsou kompromisem mezi pohodlím a ovladatelností. Nic sportovního, ale ani nic houpavého! Řízení s elektromechanickým posilovačem je přiměřeně přesné i když jen průměrně komunikativní, brzdy mají plynulý a jednoduše dávkovatelný účinek, řadicí páka má příkladně přesnou kulisu.

Souboj s decibely od motoru konstrukce pátého Golfu prohrává, ale zbývající rušivé zdroje vibrací jsou utlumeny velmi dobře. Aerodynamické šelesty účinně zastavují tři (v nižší střední třídě stále ještě nadstandardní) okruhy pryžového těsnění kolem dveří.

Loučení s výhodnějšími cenami

Slevy nejsou u Volkswagenu tak zaměřeny na nejnižší cenu jako u Fiatu, Renaultu, Fordu nebo Kie, ale přesto jde proti dlouhé roky stabilním ceníkovým částkám o výrazný skok směrem dolů. Základní naftové motory trpí nadále vysokými příplatky ve srovnání s podobně dynamickými zážehovými jednotkami. Testovaný exemplář se základní, ale stále ještě celkem vysokou startovací cenou 505.900,-Kč má již celkem slušnou výbavu (6 airbagů, rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci Climatic). Cosi o cenové politice značky vypovídá nutnost objednávat položku ,,druhý pár dveří" nebo přítomnost pětistupňové i šestistupňové verze převodovky pro jednu motorizaci. Od sebe je dělí suma 5.200,-Kč.

Protože konkurence tlačí na pilu, nabízí i VW mírný nadstandard v podobě paketu Comfort za 2.900,-Kč (obsahuje příplatek za pětidveřové provedení, multifunkční ukazatel, tříramenný kožený volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži; vnější zpětná zrcátka, nárazník a boční ochranné lišty lakované v barvě vozu) a paketu All In za 9.900,-Kč (2zónová klimatizace "Climatronic" s automatickou regulací, alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Back up Horn, tempomat, opěrku bederní páteře pro přední sedadla, včetně výškově nastavitelného sedadla spolujezdce; loketní opěrku vpředu s odkládacím boxem, 2 držáky nápojů vzadu; 4 kola z lehkých slitin Bristol). To vše můžete ale mít i pro moderní 1,4 TSI (90 kW), za který se stejnou výbavou zaplatíte o 36 tisíc méně.

Závěr

Golf V je standardní rodinný hatchback. Jeho standard je i v závěru kariéry vysoký, a asi i proto je dražší než konkurenti. Jeho síla spočívá ve vyváženosti všech vlastností, což jej pasuje do role etalonu. Jeho motorový handicap bude muset Volkswagen do příchodu modernizovaných jednotek TDI CR (a zejména nového 1,6 TDI CR) ošetřit marketingově. Šestá generace, která staví na té páté, má dobré vyhlídky.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar