VW Golf GT - geniální (zá)tah

Zdvihový objem na úrovni základního modelu, ale výkon pouze o 22 kW nižší než má Golf GTI. Nenápadná vizáž, ale jízdní výkony téměř srovnatelné s dospělým ,,gétéíčkem."

To je Golf GT s novým zážehovým motorem 1.4 TSI přeplňovaným kompresorem a turbodmychadlem v testu Auto.cz.

Tak si ze mě pěkně vystřelili. Zapomněl jsem zkontrolovat kalendář, v němž máme úhledně seřazeny všechny minulé i budoucí testy, takže jsem vůbec netušil, jaké auto si jede pro hodnocení Auto.cz. Seděl jsem v kanceláři, ťukal do klávesnice, když mi na stole přistál klíček důvěrně známého tvaru. Ani jsem nepotřeboval doplňující komentář a bylo mi jasné, že před redakcí stojí model některé ze značek koncernu Volkswagen.

Dopsal jsem e-mail, vzal klíček do ruky a otočil. Ještě než zrak rozpoznal písmena, usmálo se na mě modrobílé logo. Tajemství prozrazeno. Dnešní menu se sestává z pravděpodobně kvalitně zpracovaného interiéru, výborného řazení, moderního podvozku a některého z klasických, možná velmi úsporných avšak dosti hlučných TDI motorů. Víc jsem toho z klíčku vyčíst nedokázal, zamířil jsem za kolegy.

,,Hoši, moc díky za pomoc. Co jste mi dovezli." Chvíli bylo ticho, pak kdesi z rohu místnosti zazněl hluboký hlas našeho obchodníka, který mi posměšným tónem sděloval nepříznivou informaci. ,,Dnes si kamaráde moc neužiješ. Před kanceláří stojí pětkový Golf sice v plné výbavě, ale se základní čtrnáctistovkou. Je to hrozně zdechlé, takže se vůbec netěš. To víš, nemůžeš si pořád vozit zadek ve sporťácích.

Nejsem rozmazlený, ale těšil jsem se na jiné svezení. Už před měsícem jsem si měl vyzvednout Golf GT, ale některému z kolegů novinářů nevyšel úhybný manévr a Golf GT skončil jako plechovka od koly - zmačkaný a nepoužitelný. Tak ani tentokrát mi to nevyšlo, pomyslel jsem si, zavřel notebook, vložil jej do tašky a vyrazil na průzkum bestselleru.



Hlavně žádné výstřelky

Golf se představil obvyklým způsobem. Vždy jsem razil teorii nehodnocení designu, neboť objektivních měřítek není mnoho, ale tentokrát jsem se nemohl ubránit dojmu, že mě pohled na vypoulené světlomety, klasicky zakroucenou přední kapotu a zadní část nudí. Chápu, že deseti a snad i statisícům Evropanů usedlost a nenápadnost Golfu vyhovuje, ale zároveň si dovedu představit auto mnohem dynamičtější a přitom stále konzervativní.

Podle informací, které občas z Wolfsburgu uniknou do světa, ke stejnému názoru dospělo i vedení automobilky, proto bude šestá generace Volkswagenu Golf podstatně sportovnější a přijde na trh dříve, než se čekalo. Ale zpět k testovanému objektu. Stojí zaparkovaný mezi dvěma obrovskými SUV a vypadá tak trochu jako hračka. Ale jen z dálky. Když se přiblížím na vzdálenost jednoho metru, nevycházím z údivu.

Nějaký šílenec postavil testovací vůz na 17palcová kola. Už jsem viděl spoustu úletů, ale základní model na 17palcových kolech patří mezi největší z nich. Stále se mi nechce věřit, že by tohle mohlo u importéra projít a začínám lehce pochybovat o správnosti informací podaných kolegy v kanceláři. Pochybnosti se rozplývají s nástupem do interiéru. Přede mnou se rozprostírá klasická palubní deska.

Úroveň výbavy v čele s duální klimatizací, pokročilým audiosystémem sice opravdu odpovídá nejlépe vybaveným modelům, trochu mě zaráží i výborné sportovní sedačky se silným bočním vedením sedáku i opěradla, ale míra přizdobení plastů hliníkem, chromem nebo kůží neříká na rozdíl od hliníkových disků nic o tom, že z motorového prostoru vyšlehnou plameny a auto vystřelí jako dělová koule.

Ne, ne, tohle je starý dobrý golf se strohým, ale na druhou stranu přehledným interiérem. Nebudu zde vytahovat, že čtvrtá generace vypadala podle mého názoru uvnitř krapínek lépe, výhoda lepšího zpracování a kvalitnějších materiálů zase stojí jednoznačně na straně pětky. Bez dalších prodlev, tohle auto totiž znám jako své boty, vsunuji klíček do zapalování a startuji. Z motorového prostoru se ozve jemné škytnutí, které mi připomnělo 1.4 FSI.

Bezva, říkám si, alespoň že to není úplný základ. Tam bych takovou hromadu výbavy vůbec nepochopil a ta 17palcová kola - no raději nemluvit. Řadím jedničku, páka samozřejmě okamžitě poslechne a spěchá přesně tam, kam ji pošlu, pouštím docela lehkou spojku a přidávám plyn. Nejdříve jemně, potom razantněji, poněvadž bych byl velmi nerad, kdyby mi auto při prvním pokusu o rozjezd zhaslo.

V tom se to stalo. Místo obvyklé reakce slabého motoru s malým zdvihovými objemem, který bojuje s váhou auta tak, že se vytočí do vysokých otáček a přitom funí, sýpe a heká, jednotka zabrala a katapultovala auto z klidu do pohybu tak, že jsem na výjezdu z garáží plachtil chvíli vzduchem. Najednou mi bylo jasné, že si ze mě pánové vystřelili. Pod kapotou sice brumlal motor s objemem 1.4 litru ale hned dvakrát přeplňovaný. Sedím v Golfu GT. Vidím logo GT na volantu.

Budoucnost je v přeplňování

Jednotka 1.4 TSI je posledním výkřikem techniky, jednou z největších motorických novinek koncernu Volkswagen poslední doby a dost možná náznakem toho, kam se bude v následujících letech ubírat vývoj motorů nejen u Volkswagenu. Unikátnost motoru spočívá v systému dvojitého přeplňování, a to nikoliv dvěma turbodmychadly, ale kompresorem a turbodmychadlem.

Kompresor se primárně stará o sílu v nízkých otáčkách a vede si velmi dobře. Jednotka skutečně nabírá sílu od volnoběhu a přestože ,,malé peklo" přichází až kolem 3000 otáček, již kolem 2000 otáček můžete počítat s dostatečným přísunem koníků a newtonmetrů na předjíždění a svižný pohyb v městském provozu. Kompresor ovšem neskládá zbraně s překročením hranice dvou či dvou a půl tisíc otáček.

Ačkoliv hlavní slovo má ve středním a vyšším pásmu otáček turbodmychadlo, v rozmezí 2000 - 3500 otáček mu v případě potřeby vypomůže kompresor. Případ potřeby nastává, jakmile sešlápnete prudce plynový pedál a potřebujete akcelerovat. Kompresor a turbodmychadlo spojí síly a vykopnou Golf GT s razancí oné dělové koule. Tohle byste do čtrnáctistovky s povinným ručením pod šest tisíc korun ročně neřekli!

Nízko položený kroutící moment, jehož maximum 240 Nm máte připraveno v rozmezí 1750 - 4000 otáček, dělá divy a ve spojení s maximálním výkonem 125 kW při 6000 otáčkách činí z Golfu GT téměř závodní stroj. Zvuk motoru přitom zůstává až na hranici středních otáček jemný a dobře se poslouchá dokonce i tam, kde svou mocnou rukou zasáhne omezovač. V nízkých otáčkách o jednotce téměř nevíte.

Jestliže ztlumíte rádio a vypnete klimatizaci, můžete se v nižších otáčkách zaposlouchat do symfonie C-tur a vychutnat si dokonalou souhru kompresoru a turbodmychadla. Spínání kompresoru nepřeslechnete, což ovšem neznamená, že se budete muset napříště vybavit sluchátky. Při zapnuté klimatizaci a lehce zesíleném rádiu o kompresoru nebudete vědět. Mezi dobré vlastnosti jednotky započítejte i ochotu vytáčet se.

Jednotka miluje otáčky a ručička rychloměru končí svou pouť až u číslovky 7000(!). Do této doby, od nějakých 3000 motor doslova vyvádí a vy si můžete užívat divokou jízdu velmi podobnou té v Golftu GTI se špičkovým turbobenzínem 2.0 TFSI. K vynikajícímu jízdnímu zážitku přispívá i přesné řazené s krátkým chodem a nulovým odporem mezi řadami převodových stupňů.

Řízení mohl Volkswagen trochu přitvrdit, dost informací o dění na silnici se ztrácí kdesi cestou, ale to co vám volant sdělí stačí na to, abyste automobil bezpečně provedli všemi zatáčkami. Podvozek pětkového golfu skvěle funguje i na základních patnáctkách, takže když je zaměníte za sedmnáctky a celé auto trochu snížíte, dostanete zákonitě velmi stabilní, hbité a přitom komfortní auto.

GT nebo GTI?

Golf GT projíždí zatáčkami s grácií, vrozenou nedotáčivost úspěšně maskuje dobrou přilnavostí, sportovní charakter přitom minimálně snižuje komfort jízdy. Jízda na kostkové dlažbě je sice trochu tvrdší, ale nikoliv tak tvrdá, abyste si ukousli jazyk. Spotřeba se má podle Volkswagenu pohyboval okolo sedmi litrů, ale udržet spotřebu na úrovni osmi litrů však vyžaduje velmi jemné zacházení s plynovým pedálem.

Pokud v sobě necháte probudit závodního jezdce, vystoupá spotřeba na deset i více litrů, ale výhoda motoru spočívá i v tom, že dostat se výše znamená sedřít motor z kůže neboli vystavit nadměrné a zřejmě i zbytečné zátěži. Skvělá zábava stojí deset litrů na sto. Zatímco samotné jezdění vás vyjde docela lacino, při pořízení budete muset sáhnout hluboko do kapsy. Hodně hluboko.

Volkswagen nastavil základní cenu Golfu GT na 719.100 Kč, takže stojí pouze o 59.200 Kč méně než ,,dospělý" Golf GTI s motorem 2.0 TFSI (test najdete zde). Golf GT sice jede téměř stejně dobře, naneštěstí není tak dobře vybavený, chybí mu například dešťový senzor, přední sportovní TOP sedadla, mlhové světlomety, kontrola tlaku v pneumatikách, hliníkové obložení středové konzoly, vnitřní zrcátko s automatickou clonou atd.

Pokud se rozhodnete tyto prvky dokoupit, dostanete se s cenou prakticky na úroveň Golfu GTI(!). Zde potom vyvstává otázka, za si koupit sice výkonný, technicky pokrokový, ale stále slabší motor 1.4 TSI nebo špičkový dvoulitr TFSI s výkonem 147 kW. Kdyby byl cenový rozdíl větší než 100.000 při srovnatelné výbavě, šlo by o skutečnou a velmi dobrou alternativu. Takto nevím.

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • přesné řazení
  • kvalitní sportovní sedadla
  • příjemný sportovní volant
  • prostorný a praktický interiér
  • silný a kultivovaný motor
  • příznivá spotřeba
  • kvalitně zpracovaný interiér
  • nízké povinné ručení

Minusy

  • vysoká pořizovací cena
  • příliš účinný posilovač řízení
  • strohý interiér

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar