VW Golf Variant 1,9 TDI BlueMotion - Mo(u)dré kombi

Chcete mít kvalitní, prostorné kombi nižší střední třídy a zároveň se před kamarády chlubit nízkou spotřebou? Nebo vás snad láká nálepka ,,ekologicky uvažujícího spoluobčana"? Tak čtěte dál...

Možná až nepříjemně symbolicky začínáme v jedné z prvních várek testů roku 2009 testem úsporného Volkswagenu. Slovo krize na nás média vypouští ze všech stran, a tak minimalizace spotřeby pohonných hmot není tak úplně od věci.

Není Variant jako Variant

Ačkoliv to na první pohled nemusí být hned patrné, nestojí před námi dnes tak úplně obyčejné kombi nižší střední třídy. To naše prodělalo díky chytrým hlavám inženýrů ze Spolkové republiky ozdravnou kúru, zaměřenou nikoliv na redukci hmotnosti, ale na snížení spotřeby. Dohromady není o čem vyprávět, postup známe dobře. Ale co výsledek? Budou stačit dvě (palivové) dávky?

Změny u Golfu Variant odpovídají opatřením, zavedeným už u klasického pětidveřového Golfu a ještě dříve na Passatu a Polu BlueMotion. Přeprogramování softwaru řídicí jednotky optimalizuje vstřikování tak, aby bylo dosaženo minimální spotřeby v provozu. Co si budeme povídat, pod zatížením toho mnoho nesvedete, ale snížením volnoběžných otáček motoru se třeba ve městě nějaké ty setiny litru uspořit dají. Co na tom, že se posádka sem tam zaposlouchá do rytmického tlukotu dieselového srdce...

Pohledem na řadicí páku zjistíte, že má stále jen nákladově úsporných pět stupňů, ačkoli pro tento motor existuje i kombinace se šestistupňovým ústrojím lépe vykrývajícím rychlostní charakteristiku motoru. Zajímavé. Zde asi tvrzení že ,,čím více převodových stupňů, tím lépe" neplatí. Šestky se tedy Golf Variant BlueMotion nedočkal, ale byly prodlouženy poslední tři převodové stupně. Pro vyšší efektivitu jízdy zejména při vyšších rychlostech bylo námi testované kombi lehce (o 15 mm) sníženo (pro ostatní motorizace +7.500,-Kč) a obdařeno zakrytovaným podvozkem. Částečně byly také zaslepeny nasávací otvory v přídi vozu. Ty musí v případě nutnosti zastoupit dvojitý ventilátor. Výsledkem těchto úprav je snížení aerodynamického součinitele odporu cx z 0,32 na 0,30, což už na dálnici na nějakou tu desetinku dolů vydá.

Na chatu bez mezipřistání?

Oproti běžnému Golfu Variant 1,9 TDI (77 kW) bez filtru pevných částic se kombinovaná spotřeba snížila o 0,6 l/100 km, nebo v řeči eurokomisařů o 15 g CO2 na kilometr (nyní absolutně 122 g CO2/km).

Co to v praxi znamená? Předně pochopitelně nižší spotřebu paliva, ale také o něco delší dojezd. Námi testovaný model by měl podle tabulkové spotřeby mimo město zvládnout urazit na plnou nádrž celých 1410 kilometrů. A to je už panečku pořádná štreka. Díky legislativcům se EU momentálně zaměřuje jen na CO2, takže ostatní složky emisí, ať jsou jakékoliv, v pohodě odolávají politickým i mediálním tlakům. S vědomím toho, že automobily jsou nejvíce rostoucím, ale rozhodně ne největším generátorem oxidu uhličitého na Zemi opouštíme úvahy nad ekologičností a jdeme na statickou obhlídku interiéru.

 

Uvnitř zůstává vše při starém. Vlastnictví ekologického BlueMotionu připomíná jen velký bodový displej mezi kruhovými ukazateli uprostřed přístrojového panelu (u jiných motorizací za 6.100,-Kč). Ten vám totiž našeptává, kdy je nejlepší doba k přeřazení. Jeho přítomnost je určitě na místě, protože sami od sebe byste s BlueMotionem nízké spotřeby jen těžko dosáhli. Jak to? Ukazatel přeřazení na vás začne svítit již při nějakých 1850 otáčkách za minutu, což je zhruba tam, kde začíná být s autem jakás takás zábava. Po přeřazení se dostanete ke 1200 otáčkám za minutu (připomínám, že na volnoběh točí motor zhruba 750 min-1), což vysloveně hraničí s podtáčením. Dieselový čtyřválec, využívající (stále ještě) techniku vstřikování čerpadlo-tryska, vás za to ale odmění nejen občasným zlověstným zaklepáním, nýbrž i velmi příznivou spotřebou. Ale o té až za chvíli.

Nejdřív je nezbytné vyseknout Golfu obligátní poklonu, týkající se pozice za příjemně se držícím volantem, stabilního, i když oproti běžné verzi trošku tvrdšího podvozku (říkají mu sportovní, ale je prostě jen tužší) a dobře přístupného a rozměrného zavazadlového prostoru. Interiér je trochu smutný, místy až ponurý, ale na rozdíl od mnoha konkurentů se zda ani po letech mnoho nemění. Je velmi robustní a dobře se v něm budou trávit dlouhé hodiny cestování.

Co ale zamrzí, je přítomnost zoufalého výmyslu tuzemských úředníků - mříže v zavazadlovém prostoru. Když se dobře upevní, tak sice po většinu jízdy nevydává žádné nepříjemné zvuky, zato ji budete nenávidět při manipulování s opěradly druhé řady sedadel. Ty se sice dají složit téměř do dokonalé roviny, ale obsluhování mříže je nepohodlné (To není vina Volkswagenu ani dodavatele mřížování. Ono se to ani o moc lépe vymyslet nedá) a celkově pro běžného uživatele, méně šikovné, zkrátka nepříjemné. Ještěže éra opičích klecí v osobních autech snad již definitivně končí...

 

Spotřeba, to je to, oč tu běží

Golf Variant páté generace není na auto.cz žádným nováčkem, a tak vás, co se například interiéru týče, jednoduše odkážeme na již zveřejněné testy. Dnes je totiž hlavním tématem spotřeba paliva.

Byli jsme zvědaví, jak daleko bude realita od udávaných hodnot získávaných v laboratorních podmínkách evropského jízdního cyklu. Přeci jen, kombinovaná spotřeba 4,6 litru nafty na 100 km či dokonce 3,9 l při jízdě mimo obec jsou opravdu silné kalibry.

Po více než 700 kilometrech za volantem lze konstatovat, že příliš vzdáleny opravdu nejsou. Nestává se totiž často, že po podobném kilometrickém nájezdu zbývá v nádrži čtvrtina paliva. Tak tedy, zde jsou fakta: při reálné rychlosti 130 km/h točí motor 1,9 TDI BM na pátý převodový stupeň 2300 otáček za minutu, spotřeba paliva je v tomto případě rovna 5,2 litrům nafty na 100 km. Zkusili jsme, jak moc jde výsledná spotřeba na vrub klimatizaci a vypnuli ji. Spotřeba se k našemu lehkému úžasu dále snížila a to až na hranici 4,6 litrů, ovšem pozor, stále ještě při rychlosti 130 km/h!

Zvolníte-li na ekonomickou stovku, motor si bude brumlat při velmi úsporných 1850 otáčkách a spotřeba začne padat pod čtyřlitrovou hranici. Zde je údaj o mimoměstské spotřebě, 3,9 l/100 km, naprosto shodný s realitou, na rovinatých úsecích jsme dokonce ještě několik desetinek od čtyř litrů ubrali. Svižná jízda po jihočeských okreskách zvýšila průměr k pěti a půl litrům a pár desítek kilometrů po městě v ranní špičce zakulatilo spotřebu během testu na rovných šest litrů. V reálném provozu a za nízkých teplot mírně nad nulou je spotřeba velmi podobná tomu, co vidíte v technických datech výrobce. A to je dnes celkem pozoruhodný jev.

Je však také pravda, že naložený Golf Variant s tímto motorem nebude zrovna mistrem světa v podélné dynamice jízdy (zrychlení z klidu na 100 km/h trvá nejméně 11,9 sekundy), ale to hledače nízké spotřeby nemůže odradit. Notoricky známý motor TDI je navíc slušně utlumen (i když jej stále během okamžiku poznáte, zázraky se nedějí), takže nemá smysl na něj opět nasazovat. Každý ví, že není zrovna zvukovou hvězdou večera, u čerpací stanice se ale umí i po letech parádně vytáhnout.

Závěr

Pokud máte zájem o prostorné rodinné kombi nižší střední třídy s nízkou spotřebou paliva, dost možná jste právě narazili na svého favorita. Příjemný interiér, nadprůměrné jízdní vlastnosti (i když milovníci adrenalinu za volantem pochopitelně hledají v úplně jiných vodách) a špičková spotřeba jsou mix, který každý tatínek určitě ocení. Možnou překážkou tak může být snad jen cena, která je i po poměrně výrazných slevách stále hrdě nepodbízivá. Golf Variant BlueMotion vás v základní výbavě Trendline vyjde na 585.000,- Kč. Pro srovnání, například konkurenční Ford Focus 1,8 Duratorq (85 kW) vás nyní ve výbavě Ghia vyjde v akci na 514.990,- Kč.

Cenový skok od základního Golfu Variant 1,9 TDI činí 26.400,-Kč. Že je to moc peněz za nic? Pak si spočítejte na kolik příjde filtr pevných částic, sportovní podvozek a multifunkční bodový displej (vše pro BlueMotion jako standard), když je objednáváte samostatně. Ceník má logiku, ale české legislativní podmínky zatím kupce nenutí snižovat papírové hodnoty emisí CO2 ani produkované pevné částice u nakupovaných aut z daňových důvodů. Úspory na provozních nákladech vám vyšší cenu asi v rozumném časovém horizontu nevynahradí, takže asi stejně jako my zakončíte analýzu volbou běžné verze turbodieselu bez vylepšené image.

První cena vozu437.700,-Kč (1,4, 59 kW, Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací558.600,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Základní cena testovaného vozu585.000,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků650.500,-Kč (1,9 TDI, 77 kW, Trendline)

Plusy

  • vysoká kvalita zpracování
  • praktičnost a variabilita
  • přesné řízení a řazení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • extrémně nízká spotřeba

Mínusy

  • hlučnější vznětový motor
  • nepraktická mříž
  • ve voze této ceny pouze plastový volant
  • horší výhled vzad

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar