VW Multivan 2,0 BiTDI DSG - Jsem Bi, mám dvě turba

Multivan prošel faceliftem a u této příležitosti přišel o tradiční dieselové pětiválce. Místo nich se pod kapotou zabydlel čtyřválcový motor 2,0 TDI CR. My jsme vyzkoušeli dvakrát přeplňované provedení, které se ukrývá za zkratkou BiTDI.

Facelift páté generace Volkswagenu Transporter (a jeho osobních sourozenců - trojčat Caravelle, Multivan a California) je jasně rozeznatelný. Nová příď sjednotila vzhled s nejnovějšími modely VW a po šesti letech patřičně aktualizovala design karoserie. Další změny spočívají spíše v detailech, jako je tvar zpětných zrcátek nebo grafika zadních světel. Na krabicovité karoserii toho ale více měnit nelze, zaměření vozu jasně definuje design exteriéru.

Mnohem zajímavější jsou změny technického rázu. Do historie se odebral pětiválec 2,5 TDI vybavený vstřikováním čerpadlo-tryska. Zatímco větší čistě užitkový Crafter přešel na pětiválec se vstřikováním common rail, rodina modelů kolem Transporteru vyměnila 2,5 TDI PD za 2,0 TDI CR.

Tento motor sám o sobě není žádnou nečekanou novinkou, do Golfů a Passatů se montuje již dva roky. V řadě T5 se ale poprvé objevuje ve své dvakrát přeplňované formě, která nese výmluvné označení BiTDI. Tato pohonná jednotka se nachází také pod kapotou testovaného Multivanu, kde navíc spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Ta má v tomto modelu také premiéru. Kromě toho se v T5 nově zabydlel i pohon všech kol 4Motion se spojkou Haldex 4. generace, ten ale není předmětem dnešního testu.

 

Dvakrát turbo pro pohodové cestování

Právě nový motor je na testovaném Multivanu to nejzajímavější, a proto se pojďme nejprve zaměřit na něj. Výkon 132 kW a především točivý moment 400 Nm jsou pro osobní auto slušné základní parametry. Poměry mezi dodávkami jsou ale poněkud jiné. Zatímco v čistě užitkové verzi by byl tento motor možná až zbytečně silný, u auta s provozní hmotností téměř 2,5 tuny (2181 až 2449 kg dle výbavy) a obrovskou čelní plochou stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za 11,3 sekundy.

Hodnota na úrovni středně výkonného městského hatchbacku nijak neohromí při listování katalogem ani za volantem. Silná stránka tohoto druhu pohonu ale leží jinde. Dvojice různě velkých turbodmychadel slouží k potlačení turboefektu. Navíc, jak napoví jen dvě červená písmena v nápisu TDI i relativně nízký nominální výkon, BiTDI v Multivanu je utlumenou verzí tohoto motoru. Ve spojení s převodovkou DSG to znamená naprosto hladké pružné zrychlení a velmi komfortní projev pohonného ústrojí.

Abychom ale byli upřímní, navzdory nízko položenému maximu točivého momentu má motor s Multivanem až téměř do 2000 otáček subjektivně hodně práce. Ne že by měl nedostatek síly nebo opožděné reakce, ale svým akustickým projevem a neochotou jít do otáček dává pocítit, že mu zátěž v tomto režimu příliš nesedí. To si zřejmě uvědomili i konstruktéři, protože pro rychlejší akceleraci na dálnici převodovka i v normálním režimu neváhá podřadit ze sedmého na pátý nebo i čtvrtý převodový stupeň.

Fyzika je ale neúprosná a v této karoserii 132 kW na nějaké velké dálniční závodění nestačí. Optimální provozní otáčky jsou zhruba 1900 až 3500 min-1 a ideální cestovní rychlost cokoliv do 130 km/h. Po tuto hranici předvádí motor ve spojení s dobře odstupňovanou a rychle řadící převodovkou DSG až překvapivě dobré pružné zrychlení a chová se i úsporně.

 

Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h si Multivan řekne o 7,5 l/100 km, při 130 km/h je již potřeba počítat nejméně s 9 litry, při polovičním vytížení 10 l/100 km. Těmito hodnotami Multivan navzdory vyššímu výkonu nevybočuje z hodnot obvyklých v daném segmentu.

Praktické zkušenosti z cesty do Ženevy ukázaly, že při striktním dodržování švýcarského dálničního limitu 120 km/h se i v realitně členitém terénu dá jezdit kolem 9 litrů, naopak jízda po českých dálnicích již znamená odběr 11 litrů každých 100 km. Přesun přes Německo nám navíc umožnil ověřit, že nejvyšší dosažitelná rychlost je opravdu výrobcem udávaných 191 km/h (měřeno GPS).

Přechodem na čtyřválec ztratil Multivan typický pětiválcový zvuk, současně s tím ale přišel o nepříjemně drsný akustický projev motoru se vstřikováním čerpadlo-tryska. V nízkých rychlostech je pohonná jednotka dobře odhlučněná, na dálnici pak zvuk vydávaný motorem přehluší aerodynamický hluk.

Pojízdný obývák

S Multivanem se na českých silnicích ani v redakčních testech často nesetkáváme, a proto se sluší rozepsat také o praktických stránkách tohoto modelu. Civilní verze Transporteru (společně s méně luxusní Caravelle) si získala velkou oblibu především u našich západních sousedů. Přízeň Němců dobyla díky unikátnímu mixu vlastností, které dokáží ospravedlnit základní cenu těsně pod 800 tisíc Kč.

O typu karoserie řidiče nevyvratitelně přesvědčí vlastně jen šplhání do kabiny a autobusová pozice nad silnicí, kdy i většině SUV koukáte přes střechy. Řízení přitom ale odpovídá právě velkému SUV nebo off-roadu. Třímetrový rozvor společně s rozchodem kol 1620, resp. 1629 mm v kombinaci s vyšší pohotovostní hmotností stojí z velké části za dobrou jízdní stabilitou. Multivan není citlivý na boční vítr ani netrpí výraznými bočními náklony.

 

Interiér v provedení Comfortline je standardně sedmimístný. Sedadla jsou rozdělena v poměru 2+2+3, první a druhou řadu tvoří samostatná křesla, vzadu se nachází třímístná posuvná lavice. Sedadla v prostřední řadě jsou otočná, společně s posuvným skládacím stolkem tak vzniká konferenční (nebo chcete-li párty) uspořádání interiéru.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že zadní sedadla budou tím nejlepším místem pro relaxaci na dlouhé cestě, už prvních pár kilometrů nás přesvědčuje o tom, že plně polohovatelná křesla uprostřed jsou pohodlnější než jednoduše tvarovaná zadní lavice s omezenými možnostmi seřízení.

Jinak si ale cestovní komfort nezaslouží dalších výtek. Výška sedáku nad podlahou je 410, resp. 420 a vzadu 430 mm, což zaručuje vzpřímenou, avšak pohodlnou pozici při sezení. Křesla v první a druhé řadě poskytují výborné pohodlí i oporu, navíc mají seřiditelné loketní opěrky a velký rozsah podélného nastavení i úhlu sklopení opěradla. K tomu Volkswagen přidal přebytek prostoru ve všech směrech (výška nad sedadlem 1020 mm, šířka interiéru až 1630 mm) a přehršel odkládacích schránek. Námi testovaný vůz zadní pasažéry navíc hýčkal příplatkovou třízónovou klimatizací se samostatným ovládacím panelem na stropě.

Variabilitu interiéru snižuje jen omezený manipulační prostor a velká hmotnost jednotlivých pohyblivých částí. U auta tohoto typu je samozřejmostí zcela rovná podlaha, přestavbu interiéru proto komplikují hlavně malé mezery mezi sedadly a posuvnou konzolou se skládacím stolkem. Zásahy do uspořádání interiéru proto občas vyžadují trochu cviku.

 

Objem zavazadlového prostoru není výrobcem udáván. Jeho maximální plocha je 4,3 m3 a maximální délka 2530 mm. Po (bohužel nikterak jednoduché) demontáži druhé a třetí řady sedadel je tento prostor plně využitelný. I v základní konfiguraci je ale zavazadlový prostor bohatě dimenzovaný pro běžné cesty po Evropě a uživatele potěší nákladovou hranou ve výšce jen 58 cm. Praktickou využitelnost umocňuje jeho pravidelný tvar a šířka mezi podběhy 1230 mm.

Multifunkční van v balení Comfortline

Součet výše rozepsaných vlastností je dobrým důvodem, proč může Volkswagen za Multivan v testované výbavě žádat dle ceníku téměř 1,5 milionu Kč. Tato suma výrazně převyšuje ceny bohatě vybavených MPV, jenže žádné z nich nenabídne takovou kombinaci komfortu a vnitřního prostoru. V konkurenci dalších vanů v osobním provedení se Multivan zase odlišuje hodnotným a kvalitně zpracovaným interiérem a nyní i nadprůměrně výkonným motorem v kombinaci s nejmodernější verzí převodovky DSG.

Sedmimístné provedení plně uspokojí velké rodiny i podniky hledající pohodlnou přepravu pro své manažery. Multivan se osvědčil jako komfortní společník na tisícikilometrové cestě i jako auto schopné přepravy velkého množství zavazadel. Kromě široké možnosti příplatkové výbavy nabízí i praktické doplňky jako například vnitřní držák na kola nebo úchyt pro motocykl. Navíc má celkovou hmotnost 3000 kg a je schopen táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg. VW Multivan tak vyhoví širokým požadavkům všech, kdo jsou ochotni zaplatit požadovanou cenu.

První cena vozu798.363,- Kč (2,0 (85 kW), Startline)
První cena vozu s testovanou motorizací1.129.810,- Kč (2,0 BiTDI (132 kW), Comfortline)
Základní cena testovaného vozu1.185.672,- Kč (2,0 BiTDI DSG (132 kW), Comfortline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.465.336,- Kč (2,0 BiTDI DSG (132 kW), Comfortline)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Variabilita a pohodlí sedadel v prvních dvou řadách
  • Ovladatelnost a stabilita na úrovni vozů typu SUV
  • Dostatečně silný motor
  • Hladký přenos hnacího momentu na kola
  • Odolnost vůči bočnímu větru
  • Velikost a přístup do zavazadlového prostoru

Minusy

  • Vyšší cena
  • Problematická variabilita interiéru
  • Horší dávkování brzd ve vyšších rychlostech
  • Aerodynamický hluk
  • Užitkový původ vozu
  • Ve srovnání s MPV slabší dynamika a vyšší spotřeba

Vydáno: 15. 03. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Multivan bazar