VW Passat Variant 2.0 TDI PD (125 kW) DSG - manažerský standard

Příchod nového Fordu Mondeo přerozdělil síly mezi německými manažerskými vozy střední třídy, ale letos v této kategorii ještě zůstane u vlády Volkswagen. Co přesně drží Passat na vrcholu?

Nové Mondeo se už pěkných pár měsíců ukazuje nejen na fotografiích, ale také v prodejnách, jenže hlavní obchodní sezóna běží až teď, takže pokud se Fordu nepodaří nějaký flotilový husarský kousek, bude si moci i v roce 2007 připsat body za třídní vítězství na českém trhu právě Volkswagen.

Verze sedan i kombi Variant se představily v roce 2005 a ani po dvou letech na trhu to nevypadá na to, že by zájem zákazníků polevoval. Design, který byl před dvěma roky decentně inovativní, dnes už spadá do kategorie ,,konzervativní", zejména vedle novinek jakými je Ford Mondeo, Mazda6 nebo chystaný Opel Vectra. Marketing Volkswagenu však poptávku generuje pomocí různých výbavových zvýhodnění, takže trh, který je na značku Passat naučen, jásá. Příští rok se portfolio rozšíří o čtyřdveřové ,,kupé", které pravděpodobně bude nést také slavné jméno, kterým se tradiční model Volkswagenu bude utkávat s mladistvými a dynamickými karoseriemi konkurentů.

Čerpadlo-tryska na konci éry

Právě v těchto měsících začíná Volkswagen psát novou kapitolu motorů TDI, protože nejrozšířenější čtyřválcové motory s objemem 1968 cm3 už také dostaly systém vstřikování common-rail, který se v posledních letech stal v odvětví standardem. I přes kritiku, kterou Volkswagen sklízel za setrvávání u složitého a technicky náročného systému čerpadlo-tryska (pumpe-düse, PD), nutno uznat, že jej před lety vynesl na výsluní přinejmenším díky spotřebě paliva a dynamice, kterou v té době konkurenční turbodiesely této cenové kategorie nenabízely. Hlavní nevýhodou, kterou se jen obtížně dařilo konstruktérům Volkswagenů, SEATů, Škodovek i Audi odstraňovat, byly nadměrné vibrace a hluk, který provoz motorů TDI PD provázel. Byli jsme proto zvědaví, jak je na tom největší Volkswagen s tímto motorem, krátce před nahrazením modernější generací.


 

TDI a DSG - komfortní kombinace?

Poznatek první: Známý motor 2.0 TDI PD (125 kW) je v Passatu příkladně utlumen. Po vibracích v podlaze ani památky a typický zvuk je slyšet jen v nízkých rychlostech odkudsi z povzdálí. Ani dunění velmi zatíženého agregátu, známé z jiných aplikací podobných jednotek, není v Passatu tak výrazné, snad i díky delšímu zpřevodování šestého rychlostního stupně. Při 130 km/h se totiž motor ,,povaluje" kolem 2500 ot./min, takže není problém jezdit v tomto režimu za 6,6 l/100 km. Ve městě je třeba počítat s 8 l/100 km, minimální odběr, který jsme dosáhli při konstantní rychlosti jízdy 100 km/h na trase dlouhé 50 km činil 5,2 l/100 km. Průměrná spotřeba kolem 7 l/100 km tedy není rozhodně utopickou metou.

Poznatek druhý: Motor s 350 Nm a převodovkou DSG je, na rozdíl od Octávií RS, nenápadně ukryt v útrobách Variantu. Zvenku se přítomnost silnějšího provedení se 125 kW odhaluje obtížně. Jen třetí písmeno ve zkratce TDI je nápovědou. Velmi rychlá převodovka s vysokou mírou inteligence rychle řadí, krásně brzdí motorem a nechává se ovládat páčkami umístěnými v optimální poloze pod horními dvěma rameny volantu. Její přítomnost je zvenku zcela zatajena.


 

Poznatek třetí: Problém s rozjezdy se silným turbodieselem trvá i přes vysoký stupeň automatizace převodového ústrojí. Jednoznačně komfortní rozjezd vyžaduje od řidiče velkou míru spolupráce, protože, když s plynem zacházíte nerozvážně a nejistě, velké skokové změny momentu motoru s plynule rostoucími otáčkami, motají řídicí jednotce DSG ,,hlavu". Občas se stane, že ve chvíli kdy se užuž chce zapojit dvojka, řidič lehce pustí plyn a auto trochu poskočí, jakoby se rozjížděl začátečník. Rychlé uvažování i konání je však pro sportovní jízdu jako dělané. Převodovka podřazuje i v standardním modu D, i ve chvílích, kdy to běžný automat z úsporných důvodů nedělá. Když posunete páku voliče do polohy S, řadicí komfort se dále sníží ve prospěch ještě rychlejších změn rychlostí. Jestliže vám práce se spojkou u silných turbodieselů nejde, ale řadit přitom chcete, je DSG velmi dobrou volbou. Příplatek je pořad ještě vysoký asi i proto, že tato převodovka stále ještě nemá na trhu konkurenci. Příjemná je funkce AutoHold, využívající hardware elektromechanické parkovací brzdy (ovládá se tlačítkem vlevo od volantu), která zabraňuje plížení auta na křižovatce.

Pro vyznavače komfortních automatů bude klasický šestistupňový Tiptronic japonské provenience lepší volbou. Bohužel, v širokém spektru motorizací není kupodivu ani jeden motor TDI s tradičním automatem.

Passat Variant v roce 3

Zatímco progresivita v designu nepatří k silným stránkám Passatu, ve většině ostatních disciplín sbírá tento populární model body.

Šestnáctipalcová kola považujeme za optimum pro běžnou jízdu z hlediska komfortu i jízdních vlastností. Ty jsou pochopitelně ovlivněny velkým převisem a předpokládaným zatížení zádě, a tak tato loď nezatáčí hned po otočení volantem, ale se znatelnou prodlevou. Stabilita v přímém směru je stavěna na německé dálnice, ale ani nerovný povrch těch českých není pro vůz překážkou. Také izolace posádky od okolního světa je příkladná, takže při jízdě na dlouhé vzdálenosti si na nepohodlí nemůže nikdo z členů posádky stěžovat.

Mimořádně bohatá výbava a provedení interiéru luxusní akční výbavy Executive je tím, co odlišuje Passat za milion korun od běžných modelů. Absolutní částka není právě malá, ale rozsah výbavy je ve srovnání s běžnými (jen o málo levnějšími stupni) velkorysý, takže kdo chce dát za kombi tolik peněz, bude volit téměř jistě mezi akčními modely (Executive, Business). Ze srovnání s ceníkem nového Mondea Titanium X (2.0 TDCI 103 kW za 957 tisíc Kč) je na první pohled vidět, proti kterému modelu byla tato výbava Passatu Variant stavěna. Po dorovnání výbavy obou modelů bude sestava velmi podobná, Passat bude mít díky silnějšímu motoru lepší dynamiku zrychlení, vyšší maximální rychlost, ale také vyšší spotřebu.


 

Uvnitř luxusního Volkswagenu najdeme velmi dobrá sportovní sedadla (standardní čalounění alcantara/kůže), která ale mají elektricky ovládanou jen malou část nastavení. Čeká tady i volant se známým tvarem a špičkovým provedením. Hliníkový leštěný dekor na plastových dílech v interiéru možná působí luxusně, ale v provozu se za slunečného počasí nebezpečně zrcadlí a výrazně oslňuje řidiče, podobně jako okolí voliče převodovky DSG s leštěným povrchem.

K velkému kombi patří velký zavazadlový prostor. Zcela rovná podlaha a pravidelný tvar této jeskyně jistě stojí v žebříčku zákaznických priorit hodně vysoko. Kombinace tmavých odstínů, robustního koberce a hliníkových nebo ocelových doplňků v prostoru za zadními sedadly vytváří image luxusního modelu pro majetné chalupáře. Životní styl skutečných řidičů tohoto auta je asi trochu jiný, ale přesto snadno předvídatelný...


 

Závěr

Nevýhodami Passatu proti konkurentům je v tuto chvíli příliš konzervativní design exteriéru i interiéru (to však může trh vnímat jako žádoucí vlastnost), a protože Variant pokládáme za komfortněji orientovanou alternativu Mondeu, může překážet i nedostupnost komfortní automatické převodovky s hydrodynamickým měničem pro motory TDI, resp. vznětový šestiválec, který třeba Opel pro Vectru nabízí.

Pokud s novým svěžím Passatem Coupé nepříjde také facelift aktuálního provedení, budou k silným stránkám tohoto vozu patřit zejména prostorný interiér a prakticky uspořádaný zavazadlový prostor, mimořádný důraz na ergonomii ovládání, volbu materiálů a zpracování detailů v interiéru, jízdní komfort na palubě, úsporné motory TDI a sportovně nastavená samočinná převodovka DSG. Zvukový projev a použitelnost motoru 2.0 TDI (125 kW) v běžném provozu dnes patří spíše k výhodám.

Kvality Passatu nejsou v nadprůměrných výkonech v několika málo disciplínách, ale tkví především v optimálně vyváženém mixu vlastností.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Passat bazar