VW Tiguan 1,4 TSI - chalupář zajásá

Volkswagen své kompaktní SUV namířené proti veleúspěšným Japoncům RAV4 nebo CR-V pekl tak dlouho, až upekl křupavé súvéčko lahodné chuti, jemuž sami zákazníci vybrali jméno Tiguan. Jak jezdí s motorem 1,4 TSI?

Už potřetí v průběhu necelého čtvrt roku narážím na stejný problém. Automobilka se snaží o nějaký positioning, snaží se navodit určitý dojem. Automobilka zákazníkovi vysvětluje, co všechno si může s daným modelem dovolit, k čemu je určen, komu konkuruje a o koho se naopak vůbec nezajímá. Automobilka zákazníkovi říká, kam auto patří, co od něj může očekávat. Ok, beru to.

Jenže potom sednu za volant, udělám pár koleček okolo města, vyjedu na kopec a dám si jednu dálniční seanci a zjistím, že daný positioning má přinejmenším vážné trhliny, nebo je úplně mimo. Volkswagenu Tiguan se to týká pouze částečně a spíše v tom dobrém slova smyslu, nicméně jistá spojitost například s Audi A4 nebo Cadillacem CTS tu stále je. Jaká?

Tedy Audi A4 při vší úctě k tomuto technicky vyspělému autu, není žádný sportovní sedan, jak ,,píáristi" z Ingolstadtu tvrdí. Cadillac CTS není žádný zabiják trojkového ani pětkového bavoráku, kterýžto dojem se Cadillac snaží navodit. No a Volkswagen Tiguan není žádná bábovka, ať už máte kteroukoliv verzi a s jakýmkoliv motorem. Jak sdělení Cadillacu, tak Audi i Volkswagenu jsou malinko zavádějící, ovšem s jedním rozdílem. U Volkswagenu Tiguan vás čeká příjemné překvapení.

Tajemství ,,výbavologie"

Když jsem se dozvěděl, že na test a videotest Roadlook TV dostaneme Volkswagen Tiguan 1,4 TSI, napsal jsem příspěvek, v němž jsem požádal vás čtenáře o názor. Co vás zajímá? Z příspěvků vyplynulo, že hlavně spotřeba a schopnosti v terénu, takže jsem se jal zjišťovat, co o tomto modelu a jeho schopnostech říká samotná automobilka. Je to důležité, neboť na cestovním kole se přece také nevrhnete do lesa a nebudete kličkovat mezi pařezy.

Volkswagen celkem chytře vytvořil pro nový Tiguan tři stupně výbavy, přičemž každá z nich odpovídá odlišnému stylu použití a posiluje některou z vrozených schopností auta. Zatímco výbavy Sport & Style a Trend & Fun jsou určený pro jízdu on road neboli na zpevněné cestě, výbava Track & Field má proměnit čistokrevné městské stvoření, které nezná než semafory, nákupní centra a kočičí hlavy, v drsného týpka nahánějícího hrůzu i Dundeemu.


 

Když už jsem se začal těšit, že si střihnu pořádnou terénní vložku a nechám Tiguan po krk zapadnout do bláta, dorazila mi do e-mailu zprávu, že námi testovaný Tiguan bude jakousi nultou verzí, která postrádá elektronický balíček Offroad pro zvládání situací v těžším terénu, ba co víc jde o verzi Sport & Style. Scénář ležel na stole, vy jste žádali terén a my jsme se rozhodli u toho zůstat.

Jakmile jsem přebral klíče, nastartoval a zamířil směr kopečky. Nejsem blázen, takže jsem zvolil cestu, kvůli které si chataři pořizují stroje typu Suzuki Jimny a podobné. Nic zvlášť hrozného, ale nic co by se zamlouvalo předokolkám a už vůbec ne autům s malou světlou výškou. Při první jízdě na horizont mnou trochu cloumaly pochybnosti, napotřetí jsem ztratil zábrany.

Tiguan i bez terénního balíčku a ochranných krytů podvozku, o jejichž praktičnosti však nehodlám pochybovat, zvládl přechod z klasické polní cesty do koryta vyplněného podivnou hmotou, jež byla směsicí bláta, kamenní a vody na jedničku. Ani na chvíli nezaváhal, ať už v korytu právě převažovalo bláto, kamenní nebo voda. Ani jednou jsem nezapadl a stejně suverénně jsem se dostal dolů.

Terén nebo silnice? Já nemám žádné hranice

Pohon všech kol realizovaný skrze lamelovou spojku Haldex čtvrté generace odváděl skvělou práci, zadní náprava se přidávala v mžiku a přesně ve chvíli, kdy byla potřeba. Asistent sjíždění kopců mně sice v některých chvílích chyběl, ale jeho absence byla skutečně pouze anomálie testovaného kusu, která vás obtěžovat nebude. Navíc z terénu jsem si odnesl jedno důležité zjištění - Tiguan snese mnohem víc, než na kolik vypadá.

V druhé polovině testovacího týdne padly veškeré zábrany a Tiguan se podíval i do míst, kam se možná nikdy nepodívá polovina majitelů Range Roverů a kde i Suzuki Grand Vitara ve své poslední generaci bude spíše zjevením než běžnou záležitostí. Prostě Tiguan v terénu oddělujícím ,,divočinu" od civilizace nemá nejmenší problém a vyvrací pochybnosti o tom, zda dokáže něco víc, než převážet nákup.


 

Přitom Volkswagen Tiguan rozhodně není auto, u kterého se počítá s častým nasazením v terénu. Tuhle disciplínu zvládá dobře, ale většina majitelů s ním skutečně stráví 98 % času na zpevněných silnicích, ve městech a na dálnicích. A pro na tento způsob užití Volkswagen připravil své kompaktní SUV opravdu pečlivě. Tiguan spadá přesně do kategorie ,,súvéček" s chováním osobního auta.

Zatáčky jsou v Tiguanu radost, stejně tak jízda na dálnici, ale i ve městě. Podvozek výborně tlumí nerovnosti, auto se přitom vůbec nenaklání, výborně reaguje na pohyby volantem a skvěle drží směr. To, že právě řídíte kompaktní SUV, poznáte pouze tehdy, zastavíte-li na křižovatce vedle klasického hatchbacku nebo kombi. Sedíte o několik centimetrů výš, ale jízdně na tom nejste o nic hůře.

Tiguan se stejně jako ostatní volkswageny může pochlubit řazením s přesně vymezenými drahami a hladkým chodem, dobře fungují brzdy s rychlým nástupem účinku a velkou výdrží.

Plníš, plním, plníme

Nabídka motorů v době vstupu Tiguanu na český trh nebyla nijak obsáhlá, přesněji řečeno vám dávala dvě možnosti. Buď si koupit dvoulitrový turbodiesel, nebo dvojitě přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovku (jen pár dní po skončení tohoto testu Volkswagen rozšířil nabídku motorů o čtyřválec 2,0 TFSI). Na nás vyšel model poháněný motorem vyvinutým podle novodobé filosofie downsizingu, která říká, zmenšovat, zmenšovat, zmenšovat a přeplňovat a přeplňovat a přeplňovat.

Zdvihový objem se zmenšil na 1390 cm3, ale přeplňování motoru kompresorem a turbodmychadlem zvýšilo výkon na 110 kW / 5800 ot./min. a točivý moment na 240 Nm/1750 - 4000 ot./min. Pohotovostní hmotnost Volkswagenu Tiguan se s tímto motorem lehce přehoupla přes 1500 kg, což ve spojení s daným výkonem a točivým momentem neslibuje žádnou divokou jízdu, na druhou stranu však nedělá z Tiguanu lenocha. Teoreticky.

Prakticky Tiguan 1,4 TSI skutečně netrhá asfalt a nezaslouží ani označení dálniční expres. Rozjezdy jsou asi jeho největší slabinou. Abyste rychle dosáhli nějaké dynamiky, musíte motor hodně vytočit, točivý moment totiž na tohle nestačí. Když otáčky vystoupají na nějaké 3000, situace se hodně zlepší a jízda dostane náboj. Motor chytí druhý, nebo spíše první dech a začne krásně táhnout.


 

Otáčky můžete hnát až do 6500, ale pokud se zastavíte na 6000, vůbec nic se nestane, neboť za touto hodnotou vás nic nového nečeká. Co se zvuku týče, na Českého slavíka to nebude. V nízkých otáčkách se kompresor, turbodmychadlo a samotný motor drží zkrátka, když ovšem přidáte plyn, ozve se nejdříve kompresor, následně turbodmychadlo a nakonec samotný motor.

I když se kompresor vždy na chvíli odmlčí a následně znovu ozve, výsledný dojem ze zvukového projevu motoru zaslouží známku 2 -. Zní sice jako benzinový motor, ale doprovodné zvuky dojem trochu kazí. Ani spotřeba není silnou stránkou Tiguanu 1,4 TSI. Když se budete hodně snažit, urazíte 100 km za 8 litrů Naturalu, jakmile vás ovšem přestane bavit kontrolovat každý rozjezd, brzdění a dojdou vám i kamiony na rozrážení vzduchu před vámi, spotřeba se přiblíží 10 litrům.

Má kombinovaná spotřeba na konci testu činila 10,2 litru, ta vaše se může udržet pod devíti litry, budete-li na plynový pedál něžní. Interiér zhodnotím jednou větou (více o něm najdete v starších testech) - nic objevného, nic zvláštního, ale nic špatného. Vynikající ergonomii doplňují vesměs kvalitní materiály, pohodlné sedačky se slušným rozsahem nastavení a dostatečný vnitřní prostor. Použitelnost auta ve všedním životě vylepšují drobnosti typu - možnost překlopení opěradla spolujezdce a prodloužení ložné plochy, nebo inteligentní systém sklápění sedadel.

Německy s úsměvem

Pokud máte slabost pro volkswageny či obecně německá auta a zrovna se poohlížíte po nějakém středně velkém SUV, neváhejte ani minutu a domluvte si v nejbližším autosalonu VW testovací jízdu. I když však nemáte německá auta zrovna v lásce a sháníte kompaktní SUV, hoďte předsudky za hlavu. Tiguan se Volkswagenu skutečně povedl a kdo tvrdí opak, asi s ním najel málo kilometrů, nebo mu odmítl naslouchat.

První cena vozu721.200,-Kč (1,4 TSI 4 Motion, 110 kW, Trend & Fun)
První cena vozu s testovanou motorizací721.200,-Kč (1,4 TSI 4 Motion, 110 kW, Trend & Fun)
Základní cena testovaného vozu849.600,-Kč (1,4 TSI 4 Motion, 110 kW, Sport & Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků919.900,-Kč (1,4 TSI 4 Motion, 110 kW, Sport & Style)

Plusy

  • Dostatečně prostorný a praktický interiér
  • Možnost překlopení opěradla spolujezdce
  • Jednoduchý systém sklápění sedaček
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy
  • Výborné jízdní vlastnosti v terénu i na silnici
  • Velká vnější zpětná zrcátka

Minusy

  • Vyšší spotřeba přeplňované čtrnáctistovky
  • Mechanický zvuk motoru

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Tiguan bazar