Wartburg zkřížený s Mercedesem-Benz třídy G: Sňatek z nerozumu

Nedaleko Lipska se oženil Wartburg Tourist a za ženu si vzal techniku z Mercedesu-Benz třídy G. Myslíte si, že jsem právě udělal překlep? Tak se raději pojďte projet.

Mohutné pneumatiky s výrazným terénním vzorkem se zakusují do asfaltu na lipské křižovatce, osm válců pod kapotou bublá bočními výfuky a kardanová hřídel tohoto "zvýšeného kombi" se točí půl metru nad zemí. Cože?! Wartburg Tourist s takovou světlou výškou? Vždyť tento symbol DDR přece nemá ani terénní schopnosti, natož pak osm válců. Když ho ve východním Německu v roce 1956 vymysleli a vyrobili, stal se z něj záhy oblíbenec rodin a kutilů - mohla za to zejména jeho robustní a jednoduchá technika společně s prostornou karoserií. Snil o něm téměř každý a Nico Rissel nebyl výjimkou.

Vozům z Eisenachu podlehl už v mládí a hned jak mu bylo osmnáct, vyrazil na své první oficiální kilometry s modelem 353 s litrovým tříválcem o výkonu 50 koní. Láska se ještě prohloubila, když Wartburg v srpnu 1988 ukončil výrobu dvoutaktních motorů a přešel k čtyřválcům z Volkswagenu Polo. Nico po modelu s větším zdvihovým objemem (1,3 litru) a výkonem moc toužil, ale dovolit si ho tehdy nemohl.

 Automobily Wartburg zkřížený s Mercedesem-Benz G
V interiéru dominuje volant z wartburgu, hasicí přístroj, ochranná klec, rezervní kolo a závodní nádrž.

Jeho wartburgový sen ho ale nepustil ani po patnácti letech. A fakt, že běžně jezdí Volkswagenem T5 a svůj volný čas tráví na off-roadových vyjížďkách a závodech, nebyl překážkou. Vlastně naopak: když jednoho dne viděl inzerát na prodej Mercedesu třídy G, ihned mu vytanula na mysli zajímavá myšlenka - na krátkou platformu provedení 240 GD usadí Wartburg Tourist 1.3, jehož karoserie bude připevněna k samostatnému trubkovému rámu. A jak řekl, tak udělal.

Základ v podobě mercedesu tedy měl, teď zbývalo najít vhodný wartburg. Po krátkém hledání našel ideální zachovalý exemplář v jedné menší firemní flotile. Cena 450 eur. Po nespočtu hodin v dílně, během nichž docházelo k přizpůsobování obou konstrukčních skupin k vhodnému spojení, došlo nakonec v roce 2005 ke spojení podvozku a karoserie, což je v automobilové hantýrce nazýváno svatbou. Wartburg + třída G = G-Wart.

 Automobily Wartburg zkřížený s Mercedesem-Benz G
Žádné zadní sedačky, místo nich rezerva a dvousetlitrová nádrž.

Decentní rozšíření podběhů kol můžeme považovat jen za drobnou úpravu. To hlavní se odehrálo pod kapotou. Tam, kde dříve býval napříč uložený malý čtyřválec, má dnes místo mohutný osmiválec z Mercedesu 500 SEC roku výroby 1989. Stejně zásadní byla samozřejmě i celá přestavba, protože pětilitrový blok s četným olejovým vedením a velkým chladičem se do auta vešel jen při podélné zástavbě. Přední podběhy a uložení kol tak musely být posunuty o dobrých dvacet centimetrů. Výsledek ale stojí za to - 250 koní je přes třístupňovou automatickou převodovku přiváděno ke všem čtyřem kolům.

Vnitřní vybavení lze označit za vzdušné a spartánské. Do přehledné přístrojové desky wartburgu padl tachometr z třídy G jako ulitý bez nutnosti jakýchkoliv změn. Uvnitř také najdete dvojici skořepinových sedadel Recaro a ochranný trubkový rám vám dává oprávněný pocit bezpečí. Zato zadní sedadla chybí. Namísto nich je v otevřeném zavazadlovém prostoru umístěna závodní nádrž na 200 litrů. Při závodním nasazení chutná G-Wartu vysokooktanový benzin a dokáže ho polykat plnými doušky. Nico ale tento vůz vyrobil pro radost, takže mu to nevadí, a kromě toho s ním samozřejmě stejně nepodniká žádné dlouhé cesty. Dnes má vůz ale trochu jiný program - majitel nám jeho příběh vypráví během vyhlídkové jízdy Lipskem. Terénní monstrum se skrz město pohybuje plíživým tempem. Je jedno, jestli jsme právě před katedrálou, nákupním střediskem či oblíbenou hospodou, všude lidé vytahují mobily a fotí si nás, nebo alespoň zdvihají uznale palec. Wartburg Tourist, to je přece v Sasku pojem, na který se nezapomíná.

 Automobily Wartburg zkřížený s Mercedesem-Benz G
Nico Rissel nám příběh zhmotnění svého snu vyprávěl během projížďky Lipskem.


Vydáno: 27. 04. 2013

Autor: Dani Heyne (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy G bazar