Yaris, Micra, 208: Urban jungle warriors

Chcete auto do města? Malé, obratné, nenáročné, které vám pomůže překonat nástrahy betonových džunglí? Podíváme se na tři zástupce třídy malých automobilů a poradíme, který nejlépe splní vaše požadavky a přitom nebude zbytečně nákladný...

Pokud se bavíme o městských vozech, mají svá určitá specifika. Za prvé - měly by být malé. Co to znamená? Že by délka vozu neměla přesahovat čtyři metry. Všechny tři testované vozy tento aspekt splňují - nejmenší na délku je v duchu svého názvu Nissan Micra (3780 mm), následuje Toyota Yaris (3885 mm) a Peugeot 208, který v pětidveřovém provedení měří 3962 mm. Peugeot je z celé trojice nejnovější auto, důležitý model francouzské automobilky, který má za cíl zopakovat úspěch dnes již ikonického modelu 205, který v 80. letech Peugeot v podstatě zachránil. I proto byl při vývoji kladen důraz na tuto historickou paralelu. Při porovnání velikostí aut ale vyplouvá na povrch, že peugeot není pouze nejdelší, ale sedí také na největším rozvoru a je nejširší a nejnižší.

Všechny tři vozy, které se dostaly do našeho užšího výběru, jsou na trhu již dobře zavedenými značkami. Když se řekne yaris, micra nebo 208, každému je hned jasné, že jde o malé auto do města. V poslední době se také rozšířil u malých aut jeden zajímavý trend - dostávají tříválcové motory. Ve všech námi testovaných vozech můžete takový motor pod malou přední kapotou mít. Peugeot nabízí jednotku 1,0 litru o výkonu 68 koní, Nissan 1,2 litru o výkonu 80 koní a Toyota 1,0 litru o výkonu 69 koní. U toyoty a peugeotu je vidět, že výkon litrového tříválce je podobný.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
208 přináší do města důležitý komfort jízdy, zejména pokud má normální rozměr pneumatik.

Tříválec se nám do testovaného yarisu bohužel nepodařilo dostat, proto Toyota nasazuje do testu čtyřválec, ovšem my ze zkušeností víme, že toyotí tříválec vyniká točivostí a pružností. Podobně jsou na tom i jeho konkurenti - objemnější jednotka v nissanu se lépe sbírá z nízkých otáček, avšak na dálnici ztrácí dech a výrazně jí roste spotřeba. Motor v peugeotu zde získává cenné body - nejen že pružně reaguje, ale ani při vysokých rychlostech tolik nežere. Dynamika kolem 110 km/h sice uvadá, ale to je daň za malý motor, nikoliv jeho chyba. Při jízdě na dálnici se také ukázalo, že peugeot je nejlépe odhlučněn, přičemž nejhůře je na tom rozhodně nissan - do micry prostě na dálnici fouká.

Nejmodernější interiér má peugeot, dominuje mu doteková obrazovka Smeg. S její funkčností spokojeni nejsme, ale ani systémy v toyotě či nissanu nefungují ideálně. Škoda že zejména u takto malých aut nevsadí výrobce raději na kvalitní, mechanické systémy, rozhodně by to pro uživatele bylo příjemnější než dotekové obrazovky.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
Dotekový displej Smeg bohužel nevyniká funkčností ani rychlostí, raději bychom zde viděli normální rádio.

V rychlosti hledáme odkládací prostory - u toyoty a nissanu si uložíte před řadicí páku dvě kafe, u peugeotu jsou zase nejobjemnější schránky ve dveřích. Nejlepší sedadla má peugeot. Jsou pěkně tvarovaná a příjemně měkká, přesně tak, jak by francouzské auto mělo mít. Toyota má tužší sedáky, které nečekaně dobře drží tělo, a nissan v této oblasti nevyniká.

Nejpraktičtější řešení zavazadlového prostoru nabízí micra, jejíž opěradla zadních sedadel se snadno sklopí a následně se ještě překlopí i se sedákem. Tím vznikne prostor o maximální hodnotě 605 l, který vyniká využitelností. U zbylých aut vzniká po složení sedadel schod, přičemž toyota nabízí 286 l a peugeot 311 l. Peugeot slibuje se sklopenými sedadly objem 1152 l, což je nad hranicí i očekáváním.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
U peugeotu je příjemné třeba i to, že jeho víko zavazadlového prostoru se otevírá nejvýš ze všech tří aut.

Městské vozy by měly vynikat obratností, agilitou a pokud možno nenáročným ovládáním. Zejména řízení by mělo jít zlehka, a to nejen kvůli dámám, které jsou nejčastějšími řidiči těchto vozů. Nejpřeposilovanější řízení nabízí peugeot, který má navíc velmi malý, oválný volant s tlustým věncem. Jeho řízení spoléhá na posilovač možná až příliš, takže nenabízí žádný odpor při zatáčení, což není úplně příjemné při svižnějším ježdění. Na opačné straně stojí nissan, který má tuhé, příjemné řízení, které ale zase není přesné kolem středové polohy. Volant má navíc celkem tenký věnec. V tomto ohledu je nejlepší z trojice toyota, jejíž řízení není ani tuhé ani přeposilované a nabízí přirozený způsob ovládání auta. Subjektivně nejagilnější je peugeot, následovaný nissanem, v tomto ohledu toyota (která má i malinko horší rejd) trochu ztrácí. Peugeot i nissan prosviští ulicemi velmi svižně, oběma pomáhá lehkost karoserií.

Od městského vozu se očekává, že bude komfortně zvládat nejrůznější nerovnosti, kterých jsou města plná. Pokud máme udělat hodnocení, tak nejpohodlnější je peugeot, následován toyotou a konče nissanem. Peugeot (pokud má "normální" rozměr pneumatik) velmi dobře překonává nerovnosti, nerázuje a jen málo uskakuje. Náklony v zatáčkách jsou přitom menší než u nissanu. Toyota má také spíše tužší nastavení, ale opět se nekonají žádné velké rázy do interiéru. Náklony jsou v normě. Nissan se naklání o trochu víc, ale na nerovnostech působí nejtvrdším dojmem. Ovšem není to tvrdost typu BMW, tady to opravdu nevadí. Podvozky všech tří aut hodnotíme z hlediska komfortu a čitelnosti v dané kategorii dobře.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
Yaris je příjemně sladěné auto, které má nejlepší řízení ze všech tří.

Ovládání pedálů - u žádného vozu není problém, až na toyotu. Pedály plynu a spojky nejsou vzájemně sladěny s pohonným ústrojím, a proto je téměř nemožné se s jemnou dávkou plynu rozjet bez nepříjemného škubnutí. Co se týče brzd, tak subjektivně nejlépe zpomaluje peugeot. Pak tu máme řazení, tradiční doménu japonských aut. Zde se ukazuje, že francouzská pětistupňová převodovka poněkud nestíhá: má dlouhé dráhy a nepřesný chod páky, která je navíc zakončena zvláštně tvarovanou hlavicí. Jenže nissan na tom rozhodně není lépe, spíš naopak - trefit rychlost rozviklanou řadičkou vyžaduje cvik. Šestistupňová převodovka toyoty, se kterou je silnější motor 1,33 l spojen, řadí výborně, ovšem z vlastní zkušenosti víme, že pětistupňová převodovka (kterou dostanete k tříválci) má také dlouhé rychlosti a nepříliš čistý chod.

Fakt, že v toyotě je čtyřválec, nám alespoň umožnil přímé porovnání. Pokud bychom si měli vybrat, tříválec vynecháme. Čtyřválec je živější, úspornější, dynamičtější, má sytější zvuk a charakter a získává si větší porci důvěry ve "šťastný dojezd do cíle". To je první strana mince a tou druhou jsou peníze. U malého auta se většinou rozhoduje dle ceny, nikdo nečeká, že by mu "nákupní taška" mohla přinést nějaké extra zážitky navíc, spíš jde o to se obratně přepravovat po městě.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
Moderní motor toyoty 1,33 l vyniká pružností, spotřeba dosahuje max. 6 l/100 km.

Tříválcové jednotky tvoří logicky základ nabídky všech tří testovaných modelů. Teď vynecháme hodnocení různých stupňů výbav a příplatkových prvků, ale podíváme se přímo do ceníku. Toyota nabízí základní tříválec ve výbavě Entry za 229 900 Kč v rámci akčního ceníku. Jde o třídveřovou verzi, má sadu airbagů, větší sadu bezpečnostních pomocníků, centrál a to je asi tak všechno. Peugeot má verzi Access 1.0 68 k v akci za 220 000 Kč, taktéž ve stylovém, ale méně praktickém třídveřovém provedení. Díky bonusu 9900 Kč se dostává pod cenu toyoty. A výbava? Podobně jako u toyoty, přičemž peugeot má navíc okna v elektrice a palubní počítač. Nejlevnější je nissan - micru koupíte od 199 900 Kč se tříválcem 1,2 litru a výbavou Visia. Výbava je podobná jako u peugeotu, elektricky ovládaná okna jsou v ceně. Nissan má lehkou výhodu v nabídce pětidveřové karoserie.

Podtrženo a sečteno vychází, že micra je nejlevnější a přitom má nejvýkonnější motor a nejpraktičtější zavazadelník. Ovšem ve většině důležitých oblastí zaostává, a proto platí, že při koupi micry zaplatíte málo peněz za málo auta.

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris
Micra se v zatáčkách citelně naklání, sedadlo navíc příliš nedrží posádku.

Peugeot i toyota jsou mnohem vyspělejšími společníky, kteří nezklamou ani při delších cestách. Pohled do ceníku ukáže další zajímavost: u druhých výbav odspodu (Power u toyoty, Active u peugeotu) už mají oba vozy klimatizaci i rádio (a další "drobnosti") a přitom stojí téměř stejně. Peugeot je nabízen za 250 000 Kč, Toyota se prodává za 249 900 Kč. Obě ceny jsou akční, ale jasně demonstrují, že jde o přímou konkurenci.

Co si vybrat? Každé auto je trochu pro někoho jiného. Peugeot je komfortnější, má pohodlnější sedadla a vypadá extravagantněji než toyota. Ta má zase tužší podvozek a lepší řízení i řazení. Tříválec se nedá srovnávat s mnohem kultivovanějším čtyřválcem, ovšem jen pro srovnání: u toyoty je rozdíl mezi tříválcem 1,0 l a čtyřválcem 1,33 l 30 000 Kč a čtyřválec je navíc pouze ve vyšších výbavách. Proto pokud chcete levné, malé auto do města, které se neztratí, budete mít tříválec. A v tomto ohledu je nabídka Peugeotu zajímavá...

Cena
Nissan Micra 1.2 Tekna: 199 900 Kč
Testovaný vůz: 284 900 Kč

Peugeot 208 1.0 68 k Active: 229 900 Kč
Testovaný vůz: 314 900 Kč

Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Active: 299 900 Kč
Testovaný vůz: 300 740 Kč

 Automobily Nissan Micra vs Peugeot 208 vs Toyota Yaris


Vydáno: 28. 01. 2013

Autor: František Vahala, Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Nissan Micra bazar